Officieel wordt er gezocht naar “alternatieve oplossingen”, maar echt positief klinkt de mededeling van Audi niet. Wat wil de aangekondigde herstructurering zeggen?
“Dit klinkt inderdaad heel negatief. Ze gingen er bij Audi in Vorst vanuit dat er ze nog twee jaar het elektrische Q8 e-tron-model zouden produceren. Verder stond er nog niets op de planning. Als ze nu al aankondigen dat ze daar vroeger mee gaan stoppen, ‘alternatieve oplossingen’ zoeken én expliciet meegeven dat een volledige stopzetting van de activiteiten een mogelijkheid is: dat is heel verontrustend.
“Deze mededeling lijkt mij vooral ingegeven door de Belgische wetgeving (Van Craeynest verwijst naar de zogenaamde Wet-Renault, red.). Die voorziet dat bedrijven zulke grote herstructureringen onmiddellijk moeten aankondigen en het personeel meteen moeten inlichten. Daarna worden een aantal procedures op gang getrapt om samen met de vakbonden te zoeken naar een mogelijke oplossing.”
U verwijst naar de Wet-Renault, genoemd naar de autofabrikant die in 1997 zo’n 3.000 werknemers op straat zette. Is dit nieuws van hetzelfde kaliber?
“Dit past inderdaad bij de hele auto-industrie die geleidelijk uit België is weggetrokken. Naast Audi Brussels hebben we momenteel enkel nog Volvo in Gent.
“Maar het wegtrekken van de autofabrieken is al een tijdje geleden. Dit is volgens mij een ander verhaal en past eerder in het lijstje van industriële bedrijven die de afgelopen twaalf maanden de deuren hebben moeten sluiten: Van Hool natuurlijk, maar ook Ontex, Beaulieu en nog een heleboel andere bedrijven. Waarschijnlijk komen er nog.
“De rode draad is dat onze industrie het moeilijk heeft. Eind juni hebben we met VOKA een enquête gedaan onder onze leden, waaronder 250 industriële bedrijven. Zij zagen de toekomst heel somber tegemoet. 60 procent gaf aan dat de orders die binnenlopen onder het normale niveau zitten. Of dat gaat verbeteren, daar lopen de meningen over uiteen.”
Wat is de oorzaak voor de moeilijkheden in Vorst?
“Elke sluiting heeft zijn eigen, specifieke redenen. Voor Audi lijkt de Q8 achteraf gezien een tegenvallend model. De Q6 bleek bijvoorbeeld performanter. Maar eigenlijk staat in heel Europa de industrie onder druk. Telkens zie je wel hetzelfde patroon terugkeren: loon- en energiekosten liggen hoog en er bestaat een grote onzekerheid over of er vergunningen kunnen worden afgeleverd.
“Daardoor twijfelen bedrijven of ze hier nog willen investeren. Conjunctureel zien we dat er wel wat beterschap op komst is. Al lijkt dat wel van een vrij laag niveau.”
Is dit een Europees of Belgisch probleem?
“Grote delen van de Europese industrie zitten in de problemen. Maar voor veel van de aangehaalde handicaps lijken wij in België er nog een stukje bovenop te doen. De loonkost ligt hier nog een stuk hoger dan in onze buurlanden. Energie is in België sowieso duurder dan in onze buurlanden. En qua vergunningsproblematiek kunnen we enkel met Nederland wedijveren voor hoe moeilijk het is om iets te realiseren.
“In het verleden compenseerden we dat met onze productiviteit. Maar om dat vol te houden, moet je kunnen blijven investeren. Dat staat dan weer onder druk door het moeilijk afleveren van vergunningen. Dat vind ik zeer verontrustend. Je ziet ook dat Audi daarnaar verwijst in zijn persbericht. Het spreekt van ‘structurele uitdagingen op de Brusselse site’ en een ‘fabrieks-lay-out die vanwege haar bijzondere ligging dicht bij de stad moeilijk te veranderen is’.
“Audi noemt ook de logistieke keten een probleem - normaal is dat een van onze troeven. Kijk naar de chemie- en metaalsector: die draaien vandaag ver onder hun normale capaciteit. Waarom zou een bedrijf hier dan nog investeren?
“Hopelijk komt dit op tafel bij de regeringsonderhandelingen: hoe kunnen we de Belgische industrie ten dienste zijn? We zullen die handicaps niet meteen kunnen wegwerken. Maar zeker de onzekerheid en vertragingen rond vergunningen moeten weggewerkt worden. Dat lijkt mij, ook politiek, de meest haalbare piste.”
Nochtans, zowel vakbonden en regeringen hebben moeite genoeg gedaan om Audi hier te houden.
“Dat klopt, maar dat kan geen antwoord geven op de structurele problemen. Bovendien vind ik ook niet dat we een beleid moeten voeren om koste wat het kost individuele bedrijven hier te houden. We hebben een bredere aanpak nodig, om het algemene klimaat voor industriële bedrijven te verbeteren.”
Volgens de bonden dreigen er tegen eind dit jaar al 1.400 banen te sneuvelen. Als straks de fabriek effectief sluit, zijn het er 3.000. Wat betekent dat voor de mensen die bij Audi werken?
“Individueel zijn dat drama’s. Je hebt verschillende mensen die daar jarenlang gewerkt hebben. Maar het is wel niet vergelijkbaar met de grote crises uit de jaren 80 waar mensen na massale ontslaggolven jarenlang geen job meer vonden. Kijk naar Van Hool: deze week kwam het nieuws dat de helft van de werknemers daar al opnieuw aan het werk zijn. Zeker voor technische profielen bestaan vandaag, op een krappe arbeidsmarkt, mogelijkheden.
“Zonder het leed van de individuele werknemers te willen minimaliseren, vrees ik voor wat dit betekent voor onze collectieve welvaart. Dit is een teken dat onze industrie wezenlijk onder druk staat. Het is een voorbeeld uit een lange lijst en er zullen nog sluitingen volgen - hopelijk wel niet van deze omvang.”
0 件のコメント:
コメントを投稿