De Nederlandse Spoorwegen en de NMBS starten in het najaar met een extra snelle trein van Brussel naar Amsterdam. Goed nieuws, vindt ook TreinTramBus (TTB). “Maar niet ten koste van het binnenlandse treinverkeer. En dat is wat dreigt te gebeuren”, zegt de TTB-voorzitter Peter Meukens.
De NMBS en de NS gaan vanaf december een tweede intercity tussen beide landen laten rijden. De huidige trein, beter bekend als ‘de Amsterdammer’, zal vanaf dan tot in Rotterdam rijden en alle huidige haltes in zowel België als Nederland blijven aandoen. De nieuwe ‘IC-Snel’ zal van Brussel naar Amsterdam rijden. Terwijl deze trein in Nederland als een binnenlandse dienst geldt met meerdere haltes, zal dat in België niet het geval zijn. Hier stopt deze trein alleen nog in Brussel-Zuid en Antwerpen-Centraal.
“Deze nieuwe internationale verbinding zal niet toegankelijk zijn voor binnenlandse verplaatsingen tussen Brussel en Antwerpen”
Peter Meukens
Voorzitter TreinTramBus
“Daarmee zal deze nieuwe internationale verbinding niet toegankelijk zijn voor binnenlandse verplaatsingen tussen Brussel en Antwerpen. De gevolgen voor de binnenlandse reizigers – niet alleen tussen Brussel en Antwerpen, maar ook op andere lijnen – zijn groot”, concludeert Peter Meukens. De komst van de ‘IC-Snel’ veroorzaakt capaciteitsproblemen op lijn 25 Brussel-Antwerpen en dan vooral tussen Mechelen en Antwerpen. “Vandaag rijden tussen Brussel en Antwerpen vier IC-treinen per uur, aangevuld met twee S-treinen. Daarbovenop zijn er nog een aantal treinen die vanuit andere richtingen dit traject volgen”, legt de TreinTramBus-voorzitter uit.
Ook slecht nieuws
In de nieuwe situatie zou er vooral voor pendelaars die in Mechelen-Nekkerspoel en Mortsel-Oude-God en ook Vilvoorde op- of afstappen, een en ander veranderen. “Een van de intercity’s tussen Antwerpen en Brussel zou deze haltes niet meer bedienen. In Mortsel-Oude-God zal nog slechts één trein per uur stoppen en ook Vilvoorde krijgt nog maar één snelle trein per uur naar Antwerpen”, aldus de voorzitter van TTB.
TTB wijst erop dat het belang van regionaal treinverkeer cruciaal is voor een vlotte mobiliteit. “Er wordt geen rekening gehouden met bestaande reizigersstromen. Bovendien heeft de NMBS er zich toe verbonden om de komende jaren 30 procent meer binnenlandse reizigers te vervoeren. Dat gaat niet lukken als op de drukste as één van de vier verbindingen gekortwiekt of afgeschaft wordt”, aldus nog Peter Meukens.
“Nog niets beslist”
De NMBS noemt de ongerustheid van TTB voorbarig. “Op dit moment is er nog helemaal niets beslist over het aantal intercity’s tussen Brussel en Antwerpen en welke haltes die wel of niet zullen aandoen”, zegt woordvoerder Bart Crols. Zoals ieder jaar moet de NMBS voor het binnenlandse traject een aantal rijpaden aanvragen. “En dat is ook nu het geval. Voor het traject tussen Brussel en Antwerpen hebben we gevraagd om de huidige bediening te behouden. Of dat lukt, hangt niet alleen van de NMBS af, maar ook van infrastructuurbeheerder Infrabel”, legt Bart Crols uit.
“Er is nog helemaal niets beslist over het aantal intercity’s tussen Brussel en Antwerpen en welke haltes die wel of niet zullen aandoen”
Bart Crols
Woordvoerder NMBS
Of de NMBS de gevraagde rijpaden krijgt, wordt na de zomervakantie duidelijk. “Zolang we geen definitief antwoord hebben, heeft het geen zin om uitspraken te doen en onzekerheid te creëren. Pas als we weten waar we aan toe zijn, kunnen we de reiziger informeren.” Peter Meukens van TTB zegt te weten dat er inderdaad nog geen beslissing is, maar vindt tevens dat het geen zin heeft om te wachten tot het te laat is. “Als we voor een voldongen feit staan, is het te laat om te reageren. En het klopt overigens niet dat alles afhangt van Infrabel. Ook de NMBS zelf heeft een stem in dit verhaal.”
0 件のコメント:
コメントを投稿