Tesla geeft woensdag na de slotbel op Wall Street inzage in zijn vierdekwartaalresultaten. En die zullen goed zijn, verwachten analisten.
Wat een jaar was het. Voor ons allemaal natuurlijk door de coronapandemie, maar ook voor Tesla, hét aandeel van 2020. Voor de Amerikaanse bouwer van elektrische auto’s was het ook het jaar van de grote doorbraak. Het bedrijf boekte zijn vijfde winstgevend kwartaal op rij en veroverde mede daardoor een plaatsje in de toonaangevende S&P500-index.
Het meest verbluffend was echter de koersevolutie van het aandeel. Op de beurs werd Tesla in een jaar liefst acht keer meer waard. Het werd zo de waardevolste autobouwer ter wereld. Zijn topman Elon Musk profiteerde mee en werd de rijkste man op de planeet.
De reis naar de sterren roept niettemin veel vragen op. Het marktaandeel van Tesla blijft heel beperkt, terwijl de productie klein blijft in vergelijking met wat Volkswagen, Toyota of General Motors realiseren. De waardering is ook helemaal crazy geworden: de koers-winstverhouding bedraagt meer dan 1.600. Of Tesla een zeepbel is die vroeg of laat leegloopt, zal de toekomst uitwijzen.
Kwartaalrecord
Voor de vierdekwartaalcijfers zijn de verwachtingen hooggespannen. Beleggers rekenen op prima cijfers, met zowel een sterke omzet- als winstgroei.
Op de omzet hebben we al wat zicht, want Tesla maakte op 2 januari al bekend dat het in het vierde kwartaal 180.570 wagens had geleverd. Een nieuw kwartaalrecord en duidelijk meer dan in het derde kwartaal (139.300). Over het hele jaar liep de productie op tot meer dan een half miljoen wagens, 509.737 om precies te zijn, en werden er 499.550 geleverd.
Analisten rekenen volgens Bloomberg op een kwartaalomzet van 10,3 miljard dollar en een aangepaste winst per aandeel van 1,01 dollar. Een jaar eerder was er 41 cent winst op een omzet van 7,4 miljard dollar. De nettowinst zou voor het eerst de kaap van 1 miljard dollar halen, op 1,055 miljard dollar.
0 件のコメント:
コメントを投稿