2022年6月11日土曜日

Alweer een recordprijs voor benzine: zo spectaculair zijn de brandstofprijzen de afgelopen jaren gestegen - VRT NWS

Wie vanaf vandaag benzine 95 tankt, moet nog maar eens rekening houden met een nieuwe recordprijs. De gemiddelde maandprijs voor benzine ligt intussen al meer dan een vierde hoger dan voor corona. Kan de regering daar nog ergens een mouw aan passen? 

2,155 euro per liter, dat is vanaf vandaag de nieuwe maximumprijs voor benzine 95 (E10) aan de pomp, nog maar eens een record. Ook de maximumprijzen voor diesel (2,188 euro/liter, onveranderd) en benzine 98 (2,394 euro/liter, -0,8 cent/liter) zitten nog altijd ver boven de 2 euro per liter. 

Hoe spectaculair de prijzen de voorbije 2 jaar gestegen zijn, toont de grafiek hieronder. De gemiddelde brandstofprijs per maand klimt al gestaag - op een paar kleine schommelingen na - sinds het dieptepunt in april 2020, pal in de eerste coronagolf.

De prijs voor benzine 95 is in 3 jaar tijd, sinds mei 2019, al met 26 procent gestegen. Vergeleken met 5 jaar geleden ligt de prijs zelfs al 38 procent hoger. Bij diesel is de prijs al met meer dan de helft gestegen in 5 jaar tijd, bij benzine 98 bedraagt die stijging 42 procent.

Meer bestuurders betrapt op rode diesel

De douane heeft dit jaar al meer dan 1.000 bestuurders betrapt op het rijden met rode diesel. Dat zijn er meer dan de vorige jaren. Rode diesel is goedkoper dan gewone diesel, maar mag enkel worden gebruikt voor voertuigen die niet op de openbare weg komen, zoals landbouwmachines. 

Dat er nu meer mensen betrapt worden die ermee frauderen, heeft onder meer te maken met de stijgende brandstofprijzen, zegt Francis Adyns van de overheidsdienst Financiën. "Maar we doen onze controles ook gerichter: we halen recidivisten eruit. En we hebben almaar betere opsporingsmethodes."

Nog lagere accijnzen?

De belangrijkste verklaring voor die evolutie is natuurlijk de hoge olieprijs. Aanvankelijk was die het gevolg van de grote vraag naar olie en brandstof na de coronalockdowns, maar nu speelt ook de oorlog in Oekraïne een rol: Rusland is een van de grootste olieproducenten ter wereld. 

"De prijs voor een vat ruwe Brent-olie, dat is dan de referentie, is de voorbije weken opnieuw gestegen tot meer dan 120 dollar en dat betalen wij dus mee aan de pomp", legt VRT NWS-collega Michaël Van Droogenbroeck uit. "Maar in de prijs aan de pomp zitten ook belastingen en accijnzen. Om de prijs van het tanken wat minder duur te maken heeft de federale regering in maart beslist de accijnzen wat te verlagen, dat heeft toen een tankbeurt wat goedkoper gemaakt, maar dat effect is intussen al helemaal weg."

Minister van Financiën Van Peteghem wil de accijnzen nog verder verlagen tot het minimum dat Europa oplegt

Die lagere accijnzen gelden tot eind juni. De regering moet dus binnenkort beslissen om dat te verlengen. Minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) is daar alvast grote voorstander van. Meer nog: hij wil dan ook de accijnzen nog verder verlagen tot het minimum dat Europa oplegt. Die bijkomende verlaging zou dan een gemiddelde tankbeurt zo'n 7 euro goedkoper maken. 

Minister van Energie Tinne Van der Straeten (Groen) vindt een verlenging van de maatregel op zich wel bespreekbaar, zo zei ze in "De ochtend" op Radio 1, "maar dan wel binnen een breder pakket". "We moeten ook werken aan die alternatieven. Er zijn mensen die zich ook op een andere manier kunnen verplaatsen, bijvoorbeeld met het openbaar vervoer. We moeten dus ook naar die prijzen kijken."

Beluister hier het hele gesprek met Tinne Van der Straeten in "De ochtend" op Radio 1:

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiaGh0dHBzOi8vd3d3LnZydC5iZS92cnRud3MvbmwvMjAyMi8wNi8xMS9hbHdlZXItZWVuLXJlY29yZHByaWpzLXZvb3ItYmVuemluZS16by1zcGVjdGFjdWxhaXItemlqbi1kZS1icmEv0gEA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿