Europa verplicht ‘intelligente snelheidsassistentie (ISA) in alle auto’s die vanaf 7 juli van de band rollen. Dat rijhulpsysteem – sinds 2022 al verplicht op volledig nieuw ontwikkelde automodellen – weet aan de hand van wegenkaarten en een cameraatje achter de voorruit hoe snel je mag rijden. Rij je sneller dan toegelaten, dan geeft het systeem een visuele waarschuwing. Nu moet het niet alleen visueel waarschuwen, maar moet er ook nog een geluidswaarschuwing zijn.
Concreet: rij je op een autosnelweg waar een snelheidsbegrenzing van 120 km per uur geldt, dan zal je auto beginnen te ‘pingen’ wanneer je 124 kilometer per uur rijdt. Dat is afgerond 3 procent te snel, een grens die vastgelegd is in de Europese teksten over het ISA-systeem. Het alarmsignaal stopt pas wanneer je vertraagt.
Daarnaast is er ook nog de mogelijkheid om voor de snelheidsbegrenzing te kiezen. Er komt dan een melding op het dashboard en een automatische zelfregulering, wat wil zeggen dat de auto zelf begint te remmen en de snelheid begrenst. Een andere optie is de knipperende melding op het dashboard gevolgd door een trilling van het gaspedaal dat steeds sterker wordt.
Autoconstructeurs mogen ook kiezen voor een systeem waarbij het gaspedaal tegendruk gaat geven bij overdreven snelheid. Maar dat systeem is erg duur, waardoor de meeste constructeurs eerder voor het waarschuwingssignaal zullen kiezen.
Frustratie
Alleen vindt niet iedereen de nieuwe verplichting ideaal. Zo noemt Autoblog.nl het systeem met geluid “super irritant”. “Jullie gaan helemaal gek worden.” Onder andere omdat het waarschuwingssysteem niet permanent kan worden uitgeschakeld. “Het systeem kan en mag door de bestuurder gedeactiveerd worden”, zegt De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit. “Maar telkens je de auto start, wordt ISA automatisch opnieuw geactiveerd.”
Ook VAB-journalist Gert Verhoeven vindt het niet ideaal. Hij vreest dat ISA, en nog andere waarschuwingssystemen die op komst zijn, voor meer afleiding achter het stuur gaan zorgen. “Mensen stappen in hun auto, en gaan misschien al rijdend het ISA-systeem willen afzetten, waardoor ze meer oog voor hun dashboard hebben, dan voor wat er op de weg gebeurt.”
En ook Febiac, de federatie van de Belgische auto-industrie, is kritisch. “Europa eist van de constructuur dat hun ISA-systeem in 90 procent van de gevallen de maximumsnelheid correct weergeeft. Wat betekent dat een op de tien keer het systeem de maximumsnelheid niét correct aangeeft.” Denk aan een rijbaan waar je 90 km per uur mag, maar het alarm afgaat omdat de ISA-software denkt dat je er maximaal 70 km per uur mag. “Dat gaat voor frustratie zorgen bij bestuurders”, zegt Febiac-expert Steven Soens. “Het wordt ook een uitdaging bij slechte zichtbaarheid van de verkeersborden, bij hevige regen, zware mist, sneeuw, bij wegenwerken of bij dynamische borden boven de weg.”
Zwarte doos
In juli worden binnen Europa trouwens nog twee veiligheidssystemen verplicht, waarvan nóg eentje met een waarschuwingssignaal. Alle nieuwe personenwagens en lichte bedrijfsvoertuigen moet vanaf dan over een Event Data Recorder beschikken. Die “zwarte doos” registreert de snelheid, versnelling, het remgedrag en de werking van veiligheidssystemen zoals airbags. Bij een ongeval kunnen die gegevens worden opgevraagd door de autoriteiten, zowel voor onderzoek als voor de analyse van ongevallen.
Read Again https://news.google.com/rss/articles/CBMiMWh0dHBzOi8vd3d3LnN0YW5kYWFyZC5iZS9jbnQvZG1mMjAyNDA3MDZfOTUxNjI0OTTSAQA?oc=5
0 件のコメント:
コメントを投稿