2020年1月27日月曜日

Oostende krijgt waterstoffabriek van 'honderden miljoenen euro's' - De Tijd

Tegen 2025 komt er in Oostende een nieuwe waterstoffabriek die werkt op basis van groene energie van de windmolenparken op zee. Een investering van 'enkele honderden miljoen euro's'.

Dat hebben initiatiefnemers DEME, PMV en Haven Oostende maandag aangekondigd. De fabriek krijgt de naam Hyport en wordt tegen 2025 de grootste in zijn soort in Europa.

Hyport zal een capaciteit hebben van 50.000 ton waterstof per jaar, wat overeenkomt met een energiecapaciteit van 300 megawatt. Het project zal daardoor tegenover fossiele brandstoffen naar schatting 500.000 à 1 miljoen ton CO2 per jaar besparen.  ‘Dat is genoeg om 2 tot 4 keer de uitstoot van alle Oostendenaren te compenseren’, aldus burgemeester Bart Tommelein. Het precieze cijfer zal afhangen van de jaarproductie, of er al dan niet onderhoudswerkzaamheden zijn, enzovoort.

Als Hyport op volle capaciteit draait, zal die 1 miljard liter brak water verwerken. Dat gaat eerst door een ontziltingsinstallatie, om vervolgens met elektrolyse gesplitst te worden in zuurstof en waterstof. Dat proces zelf is energie-intensief. Voor die stroom kijkt Hyport naar windparken op zee die bij momenten overtollige elektriciteit produceren. Op die manier doet waterstof dienst als een soort batterij om energie op te slaan. 

Scheepvaartbrandstof

Het project in Oostende verloopt in fases. Tegen 2022 moet er eerste demo-installatie staan van ongeveer 50 megawatt. In eerste instantie zal het waterstof gebruikt worden in installaties om schepen langs de kade te voorzien van walstroom. Die installaties zullen waterstof via een brandstofcel - via omgekeerde elektrolyse - terug omzetten in stroom. Tegen 2022 start de uitrol ervan. 

De eindmeet van het volledige project is voorzien in 2025. De bedoeling is de waterstof op termijn als brandstof te leveren voor de scheepvaartindustrie die beetje bij beetje aan het omschakelen is naar waterstof. De initiatiefnemers kijken onder andere naar cruiseschepen, en vooral naar de schepen die op en af varen voor de windmolens op zee te onderhouden. 

Over de financiering van het project is nog geen duidelijkheid, maar volgens de projectpartners zal er op een of andere manier geld via subsidies op tafel moeten komen om de productie van groene waterstof rendabel te maken. 

Let's block ads! (Why?)

Read Again https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMihQFodHRwczovL3d3dy50aWpkLmJlL3BvbGl0aWVrLWVjb25vbWllL2JlbGdpZS92bGFhbmRlcmVuL29vc3RlbmRlLWtyaWpndC13YXRlcnN0b2ZmYWJyaWVrLXZhbi1ob25kZXJkZW4tbWlsam9lbmVuLWV1cm8tcy8xMDIwMjcxMS5odG1s0gEA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿