Als gevolg van het coronavirus zal de NMBS dit jaar maar de helft van het voorziene aantal nieuwe M7-dubbeldekkers in gebruik nemen.
Reizigers van de NMBS zullen nog wat langer met oude treinen rondrijden. Als gevolg van de corona-epidemie is de levering van de nagelnieuwe dubbeldektreinen, 'M7' genaamd, gedeeltelijk uitgesteld. Dat blijkt uit het activiteitenverslag dat de NMBS vrijdag voorstelde.
Volgens NMBS-woordvoerder Bart Crols zal de spoormaatschappij dit jaar 66 beloofde M7-treinen niet ontvangen. Terwijl het bedrijf dit jaar 113 M7-treinen wilde in gebruik nemen, zullen dat er maar 47 zijn. De vertraging is volgens de NMBS te wijten aan de lagere productiecapaciteit omwille van de social distancing-regels.
Vertraging
De NMBS kijkt reikhalzend uit naar de nieuwe treinen. De spoormaatschappij kocht in 2015 445 nieuwe rijtuigen voor 1,3 miljard euro. De bestelling bij de treinbouwers Alstom en Bombardier kan oplopen tot 1.362 dubbeldekrijtuigen, goed voor een bedrag van 3,3 miljard euro.
Alstom en Bombardier beloofden de treinen tussen het najaar van 2018 en eind 2021 te bezorgen. Maar de levering werd al verschillende keren uitgesteld. Daardoor kreeg de NMBS in 2019 maar één M7. Begin dit jaar vonden de eerste testen plaats op de lijn Brussel-Luik.
Door de trage leveringen zullen de M4-treinen, die vaak geen airconditioning hebben, asbest bevatten en regelmatig in panne vallen, langer rondrijden. De NMBS wilde die treinen uit de jaren '80 eigenlijk in 2023 uit circulatie halen.
Vooruitgang
Volgens het jaarverslag boekte de NMBS in 2019 op verschillende andere gebieden wel vooruitgang. Vooral de stiptheid verbeterde fors. 90,4 procent van de trein reden stipt, meer dan 3 procentpunt meer dan in het rampjaar 2018. De beschikbaarheidsgraad van de treinen steeg naar 84,7 procent, het beste resultaat sinds 2013.
De tevredenheid van de reizigers steeg evenzeer. 66,7 procent van de passagiers gaf de NMBS vorig jaar een score van minstens 7 op 10. In 2018 ging het om een schamele 60 procent.
De NMBS boekte vorig jaar een recurrente operationele winst (ebitda) van 85,3 miljoen euro, al zit het bedrijf nog altijd op een schuldenberg van bijna 2,3 miljard euro. Dit jaar belooft voor de spoormaatschappij erg moeilijk te worden. Tijdens de lockdown handhaafde de NMBS het grootste deel van haar aanbod, terwijl amper mensen de trein namen.
0 件のコメント:
コメントを投稿