Geen groene kaart meer voor uw auto, andere vergoedingen van uw werkgever, boetes in de lage emissiezone en de fiets mag gratis op de trein. Een overzicht van deze en andere veranderingen vanaf 1 juli.
De groene kaart wordt wit of elektronisch
Uw autoverzekeraar moet vanaf 1 juli niet langer verplicht een 'groene kaart' - officieel de internationale motorrijtuigenverzekeringskaart - afleveren. De internationale verzekeringskaart wordt alleen nog op een witte achtergrond afgedrukt. Uw verzekeraar is overigens niet langer verplicht een papieren versie te bezorgen: dat mag nu ook elektronisch. Als u op termijn zo'n elektronisch exemplaar ontvangt, kunt u dat opslaan in uw smartphone of printen. Kiest u voor de smartphone, dan mag u niet vergeten dat document te delen met uw gezinsleden of gelegenheidsbestuurders.
Er geldt een overgangsperiode van anderhalf jaar: tot 31 december 2021 zullen groene en witte verzekeringskaarten in omloop zijn. De nieuwe witte of elektronische editie ontvangt u tegen de volgende vervaldag.
Vergoeding voor openbaar vervoer vanaf eerste kilometer
Werknemers die met de (water)bus, tram of metro naar het werk gaan, krijgen daarvoor een vergoeding van hun werkgever. Die was tot nu alleen verplicht voor verplaatsingen vanaf 5 kilometer. Vanaf 1 juli moet de werkgever tussenkomen in de prijs van een abonnement vanaf de eerste kilometer. Voor de trein geldt die regeling al.
Verplichte fietsvergoeding voor bedienden
De ruim 440.000 bedienden die vallen onder het paritair comité 200 hebben vanaf 1 juli recht op een fietsvergoeding. Een bediende die geregeld naar het werk fietst krijgt een fietsvergoeding van 10 cent per kilometer. De maximale vergoeding per werkdag bedraagt 4 euro, wat overeenkomt met een afstand van 20 kilometer tussen de woon- en de werkplaats. De fietsvergoeding kan met een vergoeding voor het openbaar vervoer gecumuleerd worden.
Lagere kilometervergoeding voor beroepsverplaatsingen
Als u voor verplaatsingen in opdracht van uw werkgever uw eigen auto, motor of bromfiets gebruikt, hebt u recht op een kostenvergoeding. Uw werkgever kan de werkelijke kosten vergoeden of een forfaitaire kilometer vergoeding toekennen. Het bedrag van dat forfait wordt jaarlijks geïndexeerd. Dit jaar is er een negatieve indexering en gaat het bedrag van 0,3653 naar 0,3542 euro per kilometer. De nieuwe vergoeding geldt van 1 juli 2020 tot 30 juni 2021. Tot dat bedrag is de terugbetaling belastingvrij.
Fiets mag gratis op de trein
Van 1 juli tot 31 december moet u geen toeslag betalen als u een fiets meeneemt op de trein. U moet wel nog altijd in het bezit zijn van een ‘Fiets Supplement’ voor u de trein instapt, voornamelijk om verzekeringsredenen. Anders geldt het tarief van 7 euro aan boord.
Een trein heeft een beperkt aantal fietsplaatsen. Als die bezet zijn, moet u de volgende trein nemen. Groepen mogen om logistieke en veiligheidsredenen geen fietsen meenemen.
Weer boetes in de Brusselse lage-emissiezone
Vanaf 1 juli worden weer boetes uitgeschreven voor wie met een te vervuilende wagen in de Brusselse Lage Emissie Zone (LEZ) rijdt. Wegens het coronavirus waren die boetes opgeschort.
De controle van de voertuigen gebeurt met camera's. De boete voor het niet-naleven van de toegangsregels bedraagt 350 euro. Een nieuwe boete kan pas drie maanden na een vorige boete gegeven worden. Dat moet de eigenaar de tijd geven zich in orde te stellen.
Tariefverhogingen bij Belfius en BNP Parisbas Fortis
Aanvankelijk hadden de banken Belfius en BNP Paribas tariefaanpassingen aangekondigd vanaf 1 april, maar door de coronacrisis werden ze uitgesteld tot 1 juli.
Bij Belfius gaat het tarief voor een manuele overschrijving van 1,25 naar 2 euro. Klanten hebben wel recht op 24 gratis manuele overschrijvingen per jaar. De portkosten voor het versturen van rekeningafschriften gaan ook omhoog: van 1,70 naar 2 euro. Belfius benadrukt dat er tal van gratis niet-digitale toepassingen zijn, zoals permanente opdrachten en een domiciliëring. Klanten kunnen ook aan de automaten terecht voor overschrijvingen en het afdrukken van rekeningafschriften.
BNP Paribas Fortis rekent 2 euro aan voor een papieren overschrijving.
Goedkopere geneesmiddelen
De prijs van verschillende geneesmiddelen daalt. Er moet minder remgeld betaald worden voor die tegen onder meer osteoporose, astma, hoge bloeddruk, epilepsie, alzheimer, depressie en bepaalde kankers.
Opleidingen uitgesloten van de kmo-portefeuille
Vanaf 1 juli worden 16 opleidingen niet langer gesubsidieerd via de kmo-portefeuille, omdat ze niet bijdragen tot de groei of transformatie van Vlaamse bedrijven. Het gaat over de opleidingen tot vliegtuig- of helikopterpiloot of de opleidingen reflexologie, astrologie, mindfulness en shiatsu. De kmo-portefeuille is een steuninstrument van VLAIO.
Sociale energietarieven dalen
Wie bepaalde uitkeringen of tegemoetkomingen krijgt, kan recht hebben op een sociaal tarief voor elektriciteit en aardgas. Dat tarief is in heel België bij alle energieleveranciers hetzelfde. Vanaf 1 juli dalen de sociale energietarieven met gemiddeld 17 procent voor elektriciteit en 39 procent voor aardgas. Voortaan gelden de sociale tarieven voor een trimester en niet langer voor een semester, waardoor prijsschommelingen op de energiemarkt beter gevolgd worden.
Daarnaast komt er een dubbel plafond op de prijsstijgingen: een plafond op kwartaalbasis en één op jaarbasis. Voor elektriciteit kan het sociaal tarief niet meer dan 10 procent hoger zijn dan het voorgaande kwartaal en niet meer dan 20 procent in vergelijking met het gemiddelde van de vier voorgaande kwartalen. Voor gas ligt het plafond op 15 procent per kwartaal en 25 procent op jaarbasis. Overschrijdingen worden doorgerekend in het volgend kwartaal.
De Lijn stopt met magneetkaarten
De kartonnen vervoerbewijzen met magneetstrip van De Lijn zijn niet langer bruikbaar. Alleen voor de Kusttram geldt een tijdelijke uitzondering: daar kunnen ze nog tot 30 september gebruikt worden.
Wie over magneetkaarten voor de bus of tram beschikt, kan die omruilen tot 30 september in de Lijnwinkels, verkooppunten en online. Er wordt geen geld terugbetaald.
Het is sinds maart niet meer mogelijk met cash geld te betalen op de bussen en trams. Aanvankelijk was de stopzetting van cash gepland voor later in het jaar, maar door de corona-epidemie kwam die maatregel er eerder.
0 件のコメント:
コメントを投稿