2021年12月7日火曜日

Na faillissement Vlaamse Energieleverancier: welke stappen moet je ondernemen? En wat met je voorschot? - VRT NWS

Vlaamse Energieleverancier is failliet verklaard. Gisteren raakte bekend dat het bedrijf de boeken zou neerleggen, omdat het in de problemen was gekomen door de stijgende energieprijzen. 70.000 klanten moeten nu op zoek naar een nieuwe leverancier voor elektriciteit of gas en dat gaat gepaard met veel onduidelijkheden en vragen. Verschillende experten bieden hier een antwoord. 

Hoe kan een energieleverancier failliet gaan?

Vlaamse Energieleverancier was een prijsbreker op de Vlaamse markt. Het bedrijf werkte daarvoor met de kortetermijnmarkt. Het kocht elektriciteit en gas de dag voordien op de groothandelbeurs en verkocht het door aan zijn klanten. 

Dat ging goed tot de prijzen op die beurs fors begonnen te stijgen. Vlaamse Energieleverancier had contracten afgesloten met klanten, vaak met een vaste prijs. Het bedrijf moest dus heel dure stroom en gas aankopen op de groothandelbeurs en die dan steeds vaker met verlies verkopen aan klanten. Dat bleek niet langer houdbaar. 

In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, heeft Vlaamse Energieleverancier overigens niets te maken met de Vlaamse overheid. Het is een commercieel bedrijf en net zoals andere commerciële bedrijven kunnen ze failliet gaan. 

Kunnen er nog andere leveranciers overkop gaan?

Dat kan. Vlaamse Energieleverancier is niet het enige bedrijf op de Belgische energiemarkt dat met dit systeem werkt. We staan ook aan het begin van de winter. Aan het einde van de winter kan dit probleem nog groter worden. 

Het is zelfs niet het eerste faillissement in België. In september ging Energy2Business al failliet. Dat bedrijf leverde elektriciteit en gas voor de professionele markt in Wallonië en Brussel.

In Nederland zijn al vier leveranciers ten onder gegaan aan de hoge energieprijzen. Ook in Duitsland en Frankrijk is het al gebeurd. In het Verenigd Koninkrijk zou het zelfs al gaan om 25 faillissementen. Dit is dus zeker geen geïsoleerd geval.

Maar hoe weet je welke bedrijven betrouwbaar zijn? "Dat is moeilijk om te beantwoorden", legt onze energiespecialist Luc Pauwels uit:

Moet de VREG geen betere risicodetectie doen?

Het is inderdaad de VREG, de Vlaamse energieregulator, die erop moet toekijken dat de markt goed werkt. Zij bekijkt of energieleveranciers een goed businessmodel hebben, of ze gezond zijn, ... Maar volgens energiespecialist Luc Pauwels was dit moeilijk te voorzien:

Kan het licht uitgaan?

Het klinkt alarmerend wanneer een energieleverancier de boeken moet neerleggen, maar dat betekent niet dat het licht kan uitgaan of de verwarming het laat afweten. 

De wet bepaalt dat netbeheerder Fluvius de 70.000 klanten van Vlaamse Energieleverancier overneemt voor een periode van 60 dagen. Zij zullen daar ook bericht van krijgen.

Binnen die tijd moet je dus op zoek naar een nieuwe, commerciële leverancier. Je hebt er alle belang bij om dat zo snel mogelijk te doen. "Want de tarieven bij Fluvius zijn enorm hoog", waarschuwt Eric Houtman, federale ombudsman voor Energie. "Daar zijn twee redenen voor. Ten eerste moet Fluvius nu ook plots volumes gaan aankopen aan zeer hoge prijzen op de markt. Ten tweede is Fluvius enkel een noodleverancier en is het niet de bedoeling dat gedupeerden bij hen blijven hangen."

Energiespecialist Luc Pauwels zocht uit hoeveel hoger de prijzen bij Fluvius ongeveer zijn: 

Wat met mijn voorschotten?

Er zijn twee scenario's: ofwel betaal je nu per maand meer dan wat je verbruikt. In dat geval zou je dus geld moeten terugkrijgen. Maar de kans is groot dat klanten van Vlaamse Energieleverancier hun betaalde voorschotten kwijt zijn. 

Bij een faillissement wordt namelijk een curator aangesteld. Die curator zal onder meer instaan voor de eventuele terugbetaling van schuldeisers. Het probleem is dat klanten van een bedrijf achteraan de rij staan. Eerst worden bijvoorbeeld de overheid en banken terugbetaald. Aan het einde van de rit zal er wellicht niet veel overblijven om ook klanten terug te betalen. "Maar alles hangt af van het beheer van de curator en van hoeveel geld er nog is", aldus ombudsman Eric Houtman.

Het kan natuurlijk ook dat je aan het einde van de rit te weinig hebt betaald. Dan zal je een bericht krijgen van de curator om dat tekort te vergoeden.  

En wat als je nog een voorschotfactuur hebt liggen, die je nog niet betaald hebt? "In principe wordt je geacht die ook te betalen", zegt Houtman, "maar wij krijgen sinds december vrij veel klachten over voorschotfacturen die eenzijdig zijn verhoogd. Als je zo'n voorschotfactuur betwist hebt, zijn er redenen om te zeggen dat je enkel het onbetwistbaar gedeelte stort."

Consumentenorganisatie Test-Aankoop heeft bovendien nog een duidelijke raad: zet je domiciliëring zo snel mogelijk stop. 

Zal mijn nieuwe contract veel duurder zijn?

Het slechte nieuws: je zal straks wellicht meer betalen bij je nieuwe leverancier dan bij Vlaamse Energieleverancier, zeker als je maanden of jaren geleden een contract met een vast tarief hebt afgesloten.

De energieprijzen zijn nu veel hoger. Aangezien je je voorwaarden niet kan meenemen naar het nieuwe contract, zal je daar zo goed als zeker meer betalen. Vergelijken blijft wel de boodschap. Dat kan het best met de V-test van de Vlaamse energieregulator VREG. Daar kan je de aanbiedingen van alle leveranciers vergelijken. 

Wat met een groepsaankoop?

Onder andere de provincie Oost-Vlaanderen had een groepsaankoop voor 26.000 inwoners geregeld bij Vlaamse Energieleverancier. 

De provincie heeft ondertussen laten weten dat ze mensen advies gaan geven en hulp gaan bieden. "We bekijken als provincie de verschillende opties en streven naar een zo goed mogelijke oplossing voor de klanten van de groepsaankoop." Op de website van de provincie zal de nodige info verschijnen.

"Ook mensen die via een groepsaankoop klant waren bij Vlaamse Energieleverancier gaan best zelf op zoek naar een nieuwe leverancier", aldus ombudsman voor energie Eric Houtman:

Wat betekent dit voor mensen met een sociaal tarief?

Mensen die recht hebben op een sociaal tarief en aangesloten waren bij Vlaamse Energieleverancier, kunnen dat tarief mogelijk even verliezen. Het kan immers tot drie maanden duren vooraleer de overheid aan je nieuwe leverancier heeft doorgegeven dat jij hier recht op hebt.

"Een aantal mensen heeft ook recht op een sociaal tarief omdat ze recht hebben op de verhoogde tegemoetkoming in de ziekteverzekering", voegt de federale ombudsman voor Energie toe. "Dat recht loopt af op 31 maart 2022. Zij kunnen best vanaf 1 april opnieuw op zoek gaan naar een nieuwe leverancier zodat ze aan een veel beter commercieel tarief een contract kunnen afsluiten."

Hoe schakel ik over naar een nieuwe energieleverancier?

"Je gebruikt daarvoor een prijsvergelijker. In Vlaanderen kan dat bijvoorbeeld met de V-test", weet Houtman. "Je moet gaan kijken naar een contract dat bij jouw profiel past. Dat kan een contract van bepaalde of onbepaalde duur zijn, met een variabele of vaste prijs."

Energiespecialist Luc Pauwels raadt alvast aan om een variabel contract te kiezen op dit moment. In de winter zijn de prijzen van contracten voor gas immers duurder. Zo heb je de kans dat de prijs opnieuw daalt in het voorjaar. Natuurlijk moet je er wel rekening mee houden dat je contract ook duurder kan worden als de prijzen verder stijgen.

Als je weet bij welke leverancier je een contract wil afsluiten, contacteer je de leverancier. "Het is dan heel eenvoudig: je contacteert de nieuwe leverancier en het is aan hem om het nodige te doen om de overstap mogelijk te maken", legt Houtman uit.

Belangrijk om weten is dat het kosteloos is om van energieleverancier te veranderen. "Als je binnen enkele maanden tot de conclusie zou komen dat je contract toch niet meer is wat je wou, dan kan je opnieuw de oefening maken. Het is sowieso nuttig om de markt goed op te volgen en van zodra de prijzen dalen naar een nieuw product te kijken", aldus Houtman. 

Pauwels waarschuwt wel voor groeipijnen in het softwaresysteem dat de overstappen moet regelen: 

Meer hulp nodig?

Op de site van de VREG vind je een uitgebreid document met vragen en antwoorden voor klanten van Vlaamse Energieleverancier.

Consumentenorganisatie Test-Aankoop heeft ook een hulplijn geopend. Je kan bij hen terecht via het telefoonnummer 0800 500 20 (van maandag tot vrijdag van 9.00 tot 12.30 uur en van 13.00 tot 17.00 uur - vrijdag tot 16.00 uur).

Of beluister/bekijk hieronder al onze interviews waarin experten vragen beantwoorden.

Simon November van Test-Aankoop gaf in "De wereld vandaag" op Radio 1 en in "Laat journaal" meer uitleg over de gevolgen voor klanten:

goffkein.pro

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiaGh0dHBzOi8vd3d3LnZydC5iZS92cnRud3MvbmwvMjAyMS8xMi8wNi9uYS1oZXQtZmFpbGxpc3NlbWVudC12YW4tdmxhYW1zZS1lbmVyZ2llbGV2ZXJhbmNpZXIta2FuLWhldC1saWMv0gEA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿