2022年6月8日水曜日

Brussels Airlines schrapt deze zomer 148 vluchten - De Standaard

Om de werkdruk op het personeel te verlagen, schrapt de directie van Brussels Airlines 148 vluchten uit het zomerschema. ‘De getroffen passagiers krijgen een alternatief’, klinkt het.

Hoogspanning bij Brussels Airlines, waar een conflict tussen personeel en directie escaleert en een mogelijke staking van piloten een schaduw werpt over het begin van het belangrijke zomerseizoen. Gaat het conflict met de piloten eerder over verloning, dan toont het cabinepersoneel zich vooral ontevreden over de werkroosters en zegt het gebukt te gaan onder de hoge werkdruk.

Daarom neemt de directie nu een opmerkelijke maatregel: in het komende zomerseizoen worden 148 vluchten geschrapt ‘om de werkdruk te verlagen’, zegt woordvoerder Maaike Andries. Het gaat om 74 heen- en terugvluchten naar Europese bestemmingen. Ter vergelijking, deze zomer staan er dagelijks 200 vluchten (heen en terug) gepland bij Brussels Airlines. ‘Dit zal minder dan 1 procent van de passagiers treffen’, aldus Andries. ‘We zullen hen proactief contacteren, en er worden alternatieven uitgewerkt, bij ons of bij partnermaatschappijen.’

Minder frequent

Er worden geen bestemmingen geschrapt, maar wel frequenties verminderd. Brussels Airlines hoopt daarbij tegemoet te komen aan de vraag van het personeel om de werkdruk te verlagen, zegt Andries. ‘Zo’n verlichting van het schema komt met kosten, maar we doen dit omdat het personeel heeft aangegeven dat het te zwaar is.’

De directie had het voorstel dinsdag al op tafel gelegd in een verzoeningsgesprek met de vakbondsafgevaardigden, maar daar viel het op een koude steen bij de bonden, die al maanden zeggen dat er een personeelstekort is. De socialistische vakbond vermoedt dat door het tekort sowieso vluchten zouden moeten worden geschrapt, maar de directie ontkent dat stellig. En ACV Puls vindt dan weer dat een reductie van vluchten ‘geen structurele oplossing’ is, zegt afgevaardigde Paul Beukenhout. ‘De rusttijden zijn de kern van het probleem, maar daar mag niet aan getornd worden.’ Na de mislukte verzoening van dinsdag gaan de bonden hun achterban raadplegen over hoe het nu verder moet.

   • Verzoening bij Brussels Airlines mislukt

Ook Swiss schrapt vluchten

Brussels Airlines is niet de enige luchtvaartmaatschappij die het zomerseizoen moet bijsturen. Ook Swiss Air Lines (net als Brussels Airlines een dochter van Lufthansa), kondigde dinsdag aan vluchten te zullen schrappen. Daar wordt wel verwezen naar een tekort aan handen: niet alleen bij het eigen personeel, maar ook bij grond- en luchthaventoeleveranciers.

Swiss zal tussen juli en oktober vijf wekelijkse vluchten tussen Nürnberg en Zürich schrappen, en in juli en augustus wordt het aantal vluchten tussen Berlijn en Zürich teruggedraaid van 48 tot 44 per week, en tussen Stuttgart en Zürich gaat het van 13 naar 10. Swiss, dat geleid wordt door Dieter Vranckx, de voormalige ceo van Brussels Airlines, cancelt ook één langeafstandsvlucht tussen Zürich en San Francisco per week.

Het personeelstekort in de luchtvaartsector is ook elders zichtbaar. Op de luchthaven van Schiphol en op verschillende Britse luchthavens waren er de jongste weken veel vertragingen en afgelaste vluchten als gevolg van de tekorten. Tijdens de coronapandemie werd het personeel massaal afgedankt en nu heeft de sector moeite om nieuwe mensen aan te werven.

   • Chaos is het nieuwe normaal op Schiphol

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiMWh0dHBzOi8vd3d3LnN0YW5kYWFyZC5iZS9jbnQvZG1mMjAyMjA2MDhfOTMxMjgyNTXSAQA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿