2022年10月2日日曜日

Crisis slaat hard toe, ook bij klanten op de Meir: “Vroeger kwam ik hier elke week, nu nog één keer per maand” - Gazet van Antwerpen

 ©  Wim Kempenaers

 ©  Wim Kempenaers

 ©  Wim Kempenaers

65% van de Vlamingen geeft door de energiecrisis en de hoge inflatie minder geld uit aan shoppen. Dat blijkt uit een onderzoek van ondernemersorganisatie Unizo en handelsfederatie Comeos. Dat bleek zaterdag ook op de Meir in Antwerpen. Het was er redelijk druk, misschien omdat het Weekend van de Klant was, maar veel mensen letten toch op hun uitgaven.

Christof Willocx

“Voor de crisis ging ik elke week naar de Meir. Nu nog één keer per maand”, zegt taxichauffeur Changiz Haenareh (37). “Vandaag ben ik hier dus wel, maar ik let in elke winkel op de prijzen. Ik geef bijvoorbeeld veel minder geld uit aan luxeproducten, zoals parfum. En ik ga tegenwoordig naar Aldi of Lidl, niet meer naar Carrefour. Lage prijzen zijn nu belangrijker dan een hogere kwaliteit. Ik moet echt opletten, ook al heb ik een job en behoor ik tot de middenklasse. We weten niet wat de toekomst gaat brengen. Misschien is dit nog maar het begin van de crisis.”

Changiz hoort de klanten in zijn taxi elke dag over de crisis klagen, zegt hij. Ilona Van Schaik (40) is kapster, en krijgt ook elke dag te horen hoeveel haar klanten voor hun energie moeten betalen. “Maar om eerlijk te zijn: zelf let ik niet zozeer op mijn centen. Ik ben niet in besparingsmodus”, zegt ze. “Tijdens corona wel. Toen moest mijn kapperszaak, Tiptop in de Nederlandse gemeente Schijndel, maandenlang dicht. Ik had geen salaris en moest dus serieus besparen. Nu is mijn kapsalon wel open, waardoor ik de huidige toestand niet echt als een crisis aanvoel. Misschien komt dat nog. Maar ik geniet van het shoppen zolang ik kan.”

 ©  Wim Kempenaers

Niet meer naar supermarkt

Bij de gezinnen die we op de Meir spreken, heerst duidelijk wel een besparingscultuur. “Sinds de crisis gaan we niet meer naar de supermarkt”, zegt Brenda Van Mazijk (49), die samen met haar man Marco en dochter Celine op pad is. “We laten alles thuisbezorgen, zodat we geen impulsaankopen meer doen. Minder chips, minder koeken en minder snoep. En als mama doe ik liever een jaartje extra met mijn oude jas, dan een nieuwe aan te kopen. Er zijn ook positieve kanten aan deze crisis: onze zoon is gestopt met roken. Ondanks die besparingen is het nog steeds moeilijker dan vroeger om financieel rond te komen, ook al behoren we tot de middenklasse. En niemand kan zeggen hoelang deze crisis gaat duren. De toekomst is een groot vraagteken.”

 ©  Wim Kempenaers

Ook mama Inge Aerden (44) en dochter Elin Poppe (11) uit Brasschaat letten tegenwoordig extra goed op hun centen. “We staan minder lang onder de douche, en houden onze binnendeuren beter gesloten, zodat we niet extra moeten verwarmen”, zegt Inge. “En ik ga sinds de crisis alleen nog met een lijstje naar de winkel. Wat er niet op staat, komt niet in de winkelkar. Voor de rest gaan we veel minder op restaurant. Vroeger gingen we elke week. Nu nog hooguit twee keer per maand. Ik denk niet dat er beterschap aankomt. Het enige wat we kunnen doen, is uitkijken naar de loonindexering in januari.”

Vandaag heeft mama Inge dochterlief wel een kleine uitzondering toegestaan. “Ze heeft iets gedaan wat ze niet zo graag deed, en dat vroeg om een beloning”, zegt Inge. “En dus zijn we de Primark binnengestapt om een gezichtsroller te halen. Maar dat doen we dus echt niet meer elke week.”

 ©  Wim Kempenaers

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiK2h0dHBzOi8vd3d3Lmd2YS5iZS9jbnQvZG1mMjAyMjEwMDFfOTY1NTQxNDjSAQA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿