2024年7月2日火曜日

Tot 100 euro extra om wachtrijen in pretparken te vermijden: de FastPass - VRT.be

Sommige pretparken bieden bovenop de normale toegangsprijs, een 'FastPass' aan: zo kan je wachtrijen aan attracties vermijden. Je betaalt dan 5 tot wel 100 euro meer, afhankelijk van het aantal attracties waar je niet wil aanschuiven. In de nieuwe aflevering van 'Mens erger je niet', de podcast van het consumentenprogramma 'WinWin', ergert Radio2-presentator Ann Reymen zich aan die praktijken. "Voor mij is iedereen gelijk voor de wet. Niet wachten omdat je meer geld hebt? Niet ok, vind ik".

'Mens erger je niet' is de podcast van het consumentenprogramma 'WinWin' op Radio2. Xavier Taveirne en Chaima Saysay delen samen met een bekende gast hun consumentenergernis én gaan op zoek naar verklaringen en oplossingen. En da's een WinWin. Zelf je ergernis delen? Mail naar winwin@radio2.be.

Heel wat pretparken bieden verschillende 'FastPasses' of 'Speedy Passes' aan. Je betaalt bovenop een dagticket extra om niet te hoeven aanschuiven aan een of meerdere attracties. Al is zo'n FastPass geen vrijgeleide: er hangen heel wat voorwaarden aan vast. 

Niet eerlijk

Radio2-presentator Ann Reymen vertelt in de nieuwe aflevering van de podcast 'Mens erger je niet' dat ze zo’n FastPass niet ok vindt. "Ik sta een uur tot twee uur aan te schuiven met mijn kinderen aan een attractie. Net voordat het aan ons is, mag een groepje zonder wachten vóór ons op de attractie. Mijn kinderen vragen me hoe dat komt. Dan moet ik zeggen dat dat komt omdat hun ouders meer geld hebben betaald."

Meer mogen omdat je meer betaalt, die boodschap wil ik niet aan mijn kinderen geven

Ann Reymen, Radio2-presentator

Reymen vindt het niet kunnen dat mensen die meer geld hebben, niet moeten wachten. "Voor mij is iedereen gelijk voor de wet. Omdat je meer geld hebt, mag je voorsteken, dat vind ik niet ok. Dat er een uitzondering is voor kinderen met een beperking, vind ik helemaal ok, daar moeten die mensen zelfs niet voor bijbetalen wat mij betreft. Maar gewoon zeggen 'ik betaal meer, dus ik mag meer', dat vind ik rot in het leven. En die les wil ook aan mijn kinderen geven."

Verschillende prijzen, heel wat voorwaarden

De prijzen voor zo'n FastPass of Speedy Pass variëren heel sterk, en pretparken hebben elk hun eigen formule. Zo kan je in Bobbejaanland een ticket kopen om 1 keer de wachtrij over te slaan op 1 attractie. Die service krijg je "vanaf 4,90 euro". De attracties waaruit je kan kiezen, zijn wel beperkt.

In Plopsaland betaal je 35 euro om een speciale ingang te mogen gebruiken zodat je "vrijwel meteen" op enkele attracties kan. Ook hier zijn er voorwaarden: je kan de pass alleen gebruiken op een 9-tal attracties. Een pass heeft 9 punten, per attractie gaat er 1 punt af. Maar wil je op de eerste rij van de achtbaan zitten, dan gaan er 2 punten af.

Walibi biedt zelfs een pass aan voor 100 euro, waarbij je op verschillende attracties onbeperkte toegang krijgt zonder te wachten. Ook hier: die prijs komt bovenop je dagticket én geldt alleen voor vooraf geselecteerde attracties.

Een gewaarschuwde pretparkganger is er dus twee waard: check vooraf alle voorwaarden van de FastPass, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. 

Bewust geen FastPass

Niet alle pretparken bieden een FastPass aan. Bellewaerde in Ieper bijvoorbeeld, doet het niet. En ook het Nederlandse Efteling doet het niet. "Het past niet binnen onze filosofie. We willen niemand een voorkeursbehandeling geven."

Een FastPass bieden we niet aan, we bekijken wel hoe mensen virtueel in een wachtrij kunnen staan

Steven van Gils, woordvoerder De Efteling

Wat Efteling wél doet, is bekijken hoe bezoekers slimmer kunnen omgaan met de wachttijden. "Zo experimenteren we volop met een virtuele wachtrij in onze app. Je neemt dan in de app plaats in de wachtrij en je hoeft niet fysiek aan te schuiven. Die testen lopen nog volop."

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/rss/articles/CBMiZ2h0dHBzOi8vd3d3LnZydC5iZS92cnRud3MvbmwvMjAyNC8wNy8wMS90b3QtMTAwLWV1cm8tZXh0cmEtb20td2FjaHRyaWplbi1pbi1wcmV0cGFya2VuLXRlLXZlcm1pamRlbi1kZS_SAQA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿