2019年5月16日木曜日

Belgisch luchtruim mogelijk hele dag plat - De Standaard

Het is goed mogelijk dat het Belgsich luchtverkeer de hele dag plat zal liggen. Stakende luchtverkeerleiders zijn niet van plan weer aan het werk te gaan als de infovergaderingen over het sociaal plan bij Skeyes niet worden hervat. Brussels Airlines overweegt ondertussen gerechtelijke stappen tegen het bedrijf.

De wonde van het sociale conflict bij Skeyes blijft etteren. Vast staat dat het Belgische luchtverkeer tot 13 uur stil zal liggen door een actie van luchtverkeersleiders. Maar de kans is groot dat ook voor de rest van de dag geen vluchten zullen worden uitgevoerd. ‘Veel zal afhangen van de vergadering van de vakbondsvergegenwoordiger met de directie’, zegt een luchtverkeersleider die in Steenokkerzeel aan de poort staat. ‘Als de infosessies vandaag niet worden hervat, kunnen we niet garanderen dat de operaties opnieuw worden opgestart. Met pijn in het hart. Wij vinden dit ook niet leuk, dit ligt niet in onze aard.’

Bij Skeyes werden vandaag infosessies georganiseerd rond het akkoord dat vorige week vrijdag binnen het paritair comité werd gesloten, en dat het aanslepende sociaal conflict moest beëindigen. Eén vakbond, ACOD, ging toen akkoord. De twee andere vakbonden, het VSOA, en het bij de luchtverkeersleiders sterke ACV, gingen niet akkoord. Maar door de handtekening van ACOD werd het akkkoord toch bindend.

Vanochtend werd bij de luchtverkeersleider een ‘notice to airmen’ (NOTAM) gepubliceerd. Dat is een bericht dat kritische informatie bevat over het luchtruim, opgesteld door de diensdoende luchtverkeersleiders. De NOTAM stelde dat het luchtverkeer boven België zou worden onderbroken.  De luchtverkeersleiders wilden de sessies bijwonen.

‘Wij hebben dan besloten om de sessies van vandaag op te schorten’, zegt Dominique Dehaene, woordvoerder van Skeyes. ‘Maar blijkbaar gaan de acties gewoon verder.’ Directie en vakbonden wijzen met de beschuldigende vinger naar elkaar. ‘De directie organiseert acties op een piekmoment van het luchtverkeer, en schrapt ze dan op de ochtend zelf’, stelde ACV-vakbondsman Kurt Callaerts op de VRT Radio. ‘Ze merkten dat te veel mensen aanwezig zouden zijn om hun mening te verkondigen, en schrapten de sessie dan maar. Lijkt me logisch dat er dan reactie komt.’

Nochtans worden de luchtverkeersleiders in een interne mail, die De Standaard kon inkijken, uitgenodigd voor ‘doorlopende sessies van 10 tot 13 uur en van 16 tot 19 uur.’ ‘Zodat iedereen in functie van zijn werkschema kon komen’, zegt Dehaene. Volgens hem is de uitleg van Callaerts, dat iedereen op één druk moment moest komen en daardoor het luchtruim dicht moest, vals.

‘Dit gaat over onze toekomst’

Maar volgens de luchtverkeersleider aan de poort klonk dat in een eerdere uitnodiging anders. ‘Aanvankelijk hadden ze het over 1 sessie om 10 uur’, zegt hij. ‘Toen merkten ze dat het niet goed zou komen, en hebben ze gisterenavond een tweede mail gestuurd.’

Volgens de directie van Skeyes worden de infovergaderingen misbruikt om actie te voeren, en worden de sessies geannuleerd in de hoop het luchtverkeer terug op gang te trekken. Volgens de vakbonden is het omgekeerd, en leidde net het schrappen van die infosessies tot de acties. Ze willen enkel terug aan het werk gaan indien de infosessies worden hervat.

‘De mensen zijn enthousiast om naar deze meetings te komen’, zegt de luchtverkeersleider. ‘Dit gaat tenslotte over onze toekomst. Maar nu worden ze geschrapt. De directie heeft blijkbaar wel de ballen om een akkoord met één vakbond te sluiten, maar ze heeft niet de ballen om dat akkoord te komen verdedigen.’

Wilde staking

‘Dit is een wilde staking’, zegt Dehaene. Dat er al wekenlang een stakingsaanzegging loopt, verandert daar volgens hem niets aan. ‘Dit was niet op voorhand aangekondigd.’ Bij de actievoerders klinkt dat anders. ‘Volgens de statuten is een staking legitiem als ze binnen de 24 uur door de vakbond wordt erkend, en ACV en VSOA hebben al aangegeven dat te zullen doen’, klinkt het.

Vakbonden en luchtverkeersleiders zitten sinds 11 uur samen om uit de impasse te geraken.

Brussels Airlines is het beu

Brussels Airlines laat ondertussen weten dat het al voor minstens 4 miljoen euro schade leed door de acties bij Skeyes. De luchtvaartmaatschappij stelt het bedrijf nu aansprakelijk voor die schade en bekijkt 'mogelijke gerechtelijke stappen om haar toekomstige belangen en die van haar passagiers te vrijwaren'.

De luchtvaartmaatschappij betreurt ook dat Skeyes de acties vaak pas op het laatste moment doorgeeft. Daardoor moet Brussels Airlines op het laatste moment vluchten annuleren of omleiden en passagiers omboeken of terugbetalen, met eventueel een aanbod voor maaltijden en overnachting.

Let's block ads! (Why?)

Read Again http://www.standaard.be/cnt/dmf20190516_04404757

0 件のコメント:

コメントを投稿