De Franse supermarktgroep wil gezondere producten in haar rekken. De Amerikaanse drankenreus smaakt de strategie van Intermarché niet.
De Franse supermarktketen vindt dat frisdranken niet meer passen in haar duurzame koers. Ze besliste daarom om het gamma van aangeboden Cola-producten in zijn winkels te halveren, van meer dan 90 producten naar nog 'amper' veertig of vijftig. En dat was tegen de zin van het Amerikaanse merk, schrijft De Standaard vrijdag.
Coca-Cola besliste daarom unilateraal alle Intermarchés en discountbroertje Netto droog te leggen. Of, om het zoals de Amerikaanse drankenreus te verwoorden, de leveringen 'tijdelijk on hold te zetten'.
De Amerikaanse gigant zou ermee gedreigd hebben de prijzen met zestig procent te verhogen indien Intermarché maar een deel van het gamma zou aanbieden. Dat Coca-Cola Intermarché verplicht zijn volledige gamma af te nemen, noemt Thierry Cotillard, de baas van de Franse aankoopcentrale van de Franse supermarktgroep, een misbruik van machtspositie. 'We kunnen niet aanvaarden dat een multinational onze waarden op de helling zet.'
Een jaar geleden kreeg het imago van Coca-Cola al een flinke deuk, toen bleek dat het de Franse frisdranktaks probeerde op te vangen door zijn flessen kleiner te maken, terwijl de prijzen stegen.
De Fransen drinken steeds minder frisdranken. Het afgelopen jaar is de verkoop van frisdranken er met 3,2 procent gedaald. Bij Intermarché kromp de verkoop met 4 procent.
0 件のコメント:
コメントを投稿