De verkoop van de Belgische winkelbedrijven die geen voeding verkopen keldert door de coronacrisis. In de week van 9 maart daalde de verkoop met 33 procent, berekende het onderzoeksbureau GfK. Op weekdagen waren de winkels nog open, maar in het weekend gingen ze verplicht op slot. De webshops van de bedrijven konden de daling in de fysieke winkels niet compenseren.
Vooral de modewinkels werden getroffen. Ze verloren 33 procent van de inkomsten. Winkels die muziek, films, games en boeken verkopen kregen een omzetdaling van 14 procent te verwerken.
De enige winkels die groeiden, waren elektroverkopers. Ze verkochten die week 4 procent meer. De verkoop verschoof massaal naar hun webwinkels. Die kenden 62 procent omzetgroei.
Dat mensen pc's en beeldschermen kochten om thuis te werken en te studeren verklaart de groei. De verkoop van computerschermen steeg met 130 procent.
De elektroketens boekten ook meer omzet door de verkoop van diepvriezers (+175%). Mensen hamsterden voeding en stockeerden een deel in diepvriezers. De verkoop van broodmachines lag vijf keer hoger dan normaal. Blijkbaar willen mensen zich minder naar de supermarkt of de bakker verplaatsen en bakken ze hun brood zelf.
Wellicht zagen de winkels vorige week nog harder af. Toen sloten ze ook doorheen de week verplicht de deuren. 'We verwachten dat de impact in week twaalf, waarin winkels tot volledige sluiting zijn overgegaan, nog een stuk groter is', zegt Wim Boesmans, commercieel directeur bij GfK Belgium.
0 件のコメント:
コメントを投稿