2020年3月27日金曜日

Peloton niet opgezet met voorstel van minister De Crem: “Dit zou een van de domste regels zijn” - Gazet van Antwerpen

“Fietstochten van 50 kilometer kunnen niet meer.” Als het plan van minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem (CD&V) vandaag wordt bekrachtigd door de Veiligheidsraad, zullen de Belgische wielerprofs voortaan moeten trainen rond hun kerktoren. “Ze gaan ons die uitlaatklep toch niet afnemen? Dit is een eigenaardig voorstel”, reageert Greg Van Avermaet.

Minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem sluit niet uit dat er vandaag tijdens de Nationale Veiligheidsraad een straal wordt vastgelegd waarbinnen men nog dingen mag doen. Dat zei hij als reactie op de vraag van de lokale politie om dringend duidelijke regels in te voeren over hoever en hoelang er nog mag worden gefietst, gewandeld of gelopen.

Dat zou slecht nieuws zijn voor de wielerprofs, die iedere dag op zijn minst toch zo’n 100 kilometer trainen. “Ik begrijp het niet: moeten we dan bijvoorbeeld drie rondjes rijden van 30 kilometer in plaats van eentje van 90?”, aldus Greg Van Avermaet.

“Dat maakt toch geen verschil? Er wordt aan de mensen toch gezegd dat ze moeten sporten? Zolang ze de regels respecteren, is dat toch niet gevaarlijk? Ik voel mij veel minder op mijn gemak als ik boodschappen moet doen. Ik kom wel wat wielertoeristen tegen tijdens de training, maar alle regels worden gerespecteerd. Ik rijd ook vaak alleen, soms eens met Gijs Van Hoecke. Ons trainingsgroepje De Parelvissers is even gesplitst, zodat iedereen steeds met dezelfde maat op pad gaat.”

Luxepositie

Al beseffen de renners wel dat ze in een luxepositie zitten tegenover hun collega’s uit Italië, Spanje of Frankrijk. “Op sociale media krijg ik enkele giftige reacties vanuit het buitenland als ik mijn trainingsrit op Strava post”, vertelt Oliver Naesen.

“Ik begrijp dat mensen in die landen gefrustreerd zijn, maar dat bewijst ook dat we niet die weg moeten opgaan. Niet alleen wielerprofs maar ook andere mensen hebben die uitlaatklep nodig. Als het veilig gebeurt, is er toch geen probleem? Nu, als blijkt dat we maar kleine tochten mogen maken, stippel ik wel een parcours uit en doe ik dat een paar keer na elkaar. Maar laten we alstublieft niet panikeren.”

Misschien wordt er wel een uitzondering gemaakt voor profrenners of knijpt de politie een oogje dicht voor Remco Evenepoel en co.? “Een beperking tot 50 kilometer? Ik weet niet of ik dat plan zal volgen”, reageert de wonderboy van Deceuninck – Quick-Step.

“Ik zal dan twee rondjes moeten rijden, hé. Die maatregel is waarschijnlijk goed, maar niet voor profwielrenners. Hopelijk kunnen ze voor ons andere regels maken. Wij zijn profs, wij móéten fietsen. Maar ik heb ook al vastgesteld dat veel mensen naar dezelfde plaatsen gaan om te wandelen. Zo vallen de maatregelen een beetje in het water. Ik heb er niks over te zeggen, maar ik hoop dat landen atleten toestemming blijven geven om naar buiten te gaan. Het zou een van de domste regels zijn om dat te verbieden. Alle studies wijzen erop dat het geen gevaar inhoudt om ziek te worden.”

Let's block ads! (Why?)

Read Again https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiiAFodHRwczovL3d3dy5ndmEuYmUvY250L2RtZjIwMjAwMzI3XzA0OTA0MDYwL3BlbG90b24tbmlldC1vcGdlemV0LW1ldC12b29yc3RlbC12YW4tbWluaXN0ZXItZGUtY3JlbS1kaXQtem91LWVlbi12YW4tZGUtZG9tc3RlLXJlZ2Vscy16aWpu0gEA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿