Over twee jaar zou het laatste toestel van het type 747-8 van de band rollen in Seattle. Het vliegtuig maakte in 1970 zijn debuut, en baarde opzien doordat het veel meer passagiers of vracht kon vervoeren dan zijn voorgangers. Het toestel was vooral te herkennen aan het tweede dek in het voorste gedeelte van het toestel, waarbij in de meest luxueuze uitvoeringen zelfs een wenteltrap tussen de verdiepingen zat. De vrachtvliegtuigen van het type 747 waren bekend vanwege de neus die opengeklapt kon worden om goederen in en uit te laden.
De jumbojet, die door vier motoren wordt aangedreven, heeft qua populariteit veel terrein moeten prijsgeven aan zuinigere tweemotorige modellen van Boeing en concurrent Airbus. Op het financiële vlak was de 747 ook geen onverdeeld succes. De ontwikkeling van het model zorgde er bijna voor de Boeing bankroet ging. Nadat het productieniveau in 2016 sterk werd teruggeschroefd legde Boeing naar schatting 40 miljoen dollar toe op elk geproduceerd exemplaar. In totaal zijn er 1571 orders geplaatst voor het toestel, waarvan er nog 15 moeten worden vervuld.
Het Nederlandse KLM nam in maart al afscheid van zijn laatste Boeing 747, die eigenlijk tot in 2021 zou doorvliegen. Door de coronacrisis werd besloten het toestel eerder uit de dienstregeling te halen.
Read Again https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiSWh0dHBzOi8vd3d3Lmhsbi5iZS9yZWl6ZW4vYm9laW5nLXRyZWt0LXN0ZWtrZXItdWl0LWp1bWJvamV0LTc0N35hM2JmOTJkZC_SAQA?oc=5
0 件のコメント:
コメントを投稿