Jules Destrooper heeft de coronacrisis behoorlijk goed doorstaan. Dat zegt Ives Depoortere, de CEO van het koekjesbedrijf. In 2019 was het koekjesbedrijf evenwel nog verlieslatend.
Jules Destrooper zette na een overvangsjaar (zie hieronder) 2020 goed in. Maar toen sloeg de coronacrisis toe. 'Onze omzet in de horeca viel terug tot nul, net als de inkomsten uit de taksvrije winkels’, vertelt Ives Depoortere.
Gelukkig voor Jules Destrooper vertegenwoordigen die kanalen slechts 2 à 3 procent van de totale omzet en hielden de verkopen in de supermarkten stand. ‘In de retail presteerden we zowel in het eerste als in het tweede kwartaal goed’, zegt de CEO van de koekjesbakker. Enkel weken geleden gingen de cafés en restaurants na de lockdown weer open en pikt de omzet er weer op, maar de taksvrije winkels blijven door het beperkte vliegverkeer een probleem.
De koekjesbakker slikte een omzetdaling van bijna 5 procent tot 34,3 miljoen. De inkomsten stonden onder meer in China, Hongkong en de VS onder druk. ‘In China en Hongkong hebben we onze distributeurs intussen vervangen en ook in de VS weten we wat het probleem is en werken we eraan’, legt Depoortere uit.
Door de hoge boterprijs en de hogere afschrijvingen, gelinkt aan de verhuis, slikte Jules Destrooper andermaal een operationeel verlies, deze keer zo’n 1,6 miljoen euro. Netto kleurde het resultaat voor 1,1 miljoen euro rood. ‘De boterprijs blijft hoog, maar de trend is dalend. Dat zal zich in 2020 doorzetten en onze resultaten gunstig beïnvloeden’, geeft Depoortere mee. Aan een becijferde prognose voor 2020 waagt hij zich liever niet.
Jules Destrooper zit sinds 2015 in de handen van de West-Vlaamse familie Vandermarliere. Die is ook eigenaar van het sigarenmerk Cortès.
0 件のコメント:
コメントを投稿