2020年7月20日月曜日

Pril herstel Belgisch consumentenvertrouwen valt stil - De Tijd

De Belgische consumenten zijn somberder over de economische vooruitzichten.

Het in mei gestarte herstel van het Belgische consumentenvertrouwen stokt. De vertrouwensindicator van de Nationale Bank daalt in juli naar -20 punten, tegenover -19 punten.

De consumenten werden somberder over de economische vooruitzichten.
Nationale Bank

Het consumentenvertrouwen brokkelt af omdat de Belgen de jongste weken duidelijk somberder werden over de algemene economische vooruitzichten. Een mogelijke verklaring is de stijging van het aantal coronabesmettingen in eigen land en de rest van de wereld.

De andere componenten van de indicator veranderden weinig of niet. De consumenten blijven erg pessimistisch over de vooruitzichten van de arbeidsmarkt en zijn nog steeds van plan om relatief veel te sparen.

Inkomen daalt

Maar niet iedereen kan sparen, omdat de coronacrisis het inkomen van sommige gezinnen sterk doet dalen. 12 procent van de gezinnen ziet zijn inkomen met 10 tot 30 procent dalen en 9 procent met meer dan 30 procent.

De spaarbuffer van sommige gezinnen daalt voor het eerst sinds de Nationale Bank die vraag in april een eerste keer stelde. Het percentage van de gezinnen met een spaarbuffer van maximaal drie maanden stijgt naar 34 procent, tegenover 27 procent in juni. 'Dit wijst erop dat sommige gezinnen als gevolg van de crisis spaargeld moeten gebruiken om lopende uitgaven te financieren', zegt de Nationale Bank. Het aantal gezinnen met een spaarbuffer van minstens drie maanden zakt van 73 naar 66 procent.

Het aantal kwetsbare gezinnen neemt toe.
Nationale Bank

De Nationale Bank merkt op dat het aantal kwetsbare gezinnen toeneemt. Het aantal gezinnen met een inkomensverlies van minstens 10 procent en een spaarbuffer van maximaal drie maanden stijgt van 9 naar 10 procent. Het percentage meest gevrijwaarde gezinnen - dat zijn de huishoudens met een inkomensverlies van maximaal 10 procent en een spaarbuffer van minstens drie maanden - daalt van 61 naar 55 procent.

Let's block ads! (Why?)

Read Again https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMieWh0dHBzOi8vd3d3LnRpamQuYmUvcG9saXRpZWstZWNvbm9taWUvYmVsZ2llL2Vjb25vbWllL3ByaWwtaGVyc3RlbC1iZWxnaXNjaC1jb25zdW1lbnRlbnZlcnRyb3V3ZW4tdmFsdC1zdGlsLzEwMjM5OTkyLmh0bWzSAQA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿