Elon Musk belooft tegen 2023 een elektrische Tesla die 25.000 dollar kost. Die verre tijdshorizon ontgoochelt de markt.
Toen Elon Musk dinsdagavond op het podium klom van Battery Day, werd hij verwelkomd door 240 claxonnerende aandeelhouders. Vanuit een Tesla Model 3 op de bedrijfsparking van Tesla keken zij, samen met 270.000 online kijkers, uit naar het langverwachte event van de Amerikaanse autobouwer.
De goedkope Tesla komt er volgens Musk evenwel pas in 2023. 'Binnen drie jaar zullen we een auto van 25.000 dollar hebben van hetzelfde niveau, of misschien zelfs een beetje beter, dan een vergelijkbare auto op benzine', stelde hij. 'De innovatie werkt al, maar nog niet met een hoog rendement. Er is een duidelijke weg naar succes, maar tussen hier en daar wacht tonnen werk.'
De relatieve tijdshorizon ontgoochelde veel waarnemers, temeer omdat Musk deadlines in het verleden vaak miste. 'Niets wat Musk bediscussieerde over batterijen is al gefikst', zei analist Craig Irwin van Roth Capital Partners. 'Er was niets tastbaars.' Ook analisten van UBS reageerden kritisch. 'Tegen de tijd dat de auto er is, zal er aanzienlijke concurrentie bestaan in het segment, onder meer van de Volkswagen-groep.'
Ook de beurs reageerde negatief op de boodschap dat beleggers geduld moeten uitoefenen. Het aandeel was dinsdag tijdens de beursdag al met 5 procent gezakt, na enkele tweets van Musk waarin hij de overdreven verwachtingen al wat temperde. In de nabeurshandel kreeg het aandeel nog een tik van 7 procent.
Musk maakte duidelijk dat Tesla een groter deel van de productie in eigen huis wil afhandelen. Daarom wil het bedrijf in de toekomst zelf batterijcellen maken in zijn eigen fabrieken. De productie van de nieuwe accu's is op kleine schaal al begonnen in een fabriek in Nevada. Tegen eind volgend jaar moet er een nieuwe fabriek komen in de buurt van de Tesla-fabriek in Fremont. Na de aankondiging van die agressieve plannen kregen grote batterijleveranciers zoals Panasonic, LG Chem en CATL klappen op de beurs.
De vage plannen van Musk overschaduwen het gigantische beurssucces van Tesla. De autoconstructeur zag zijn koers sinds maart vervijfvoudigen en is meer dan 400 miljard dollar waard. Op Battery Day beloofde Musk dat Tesla dit jaar winst zal boeken en herhaalde hij de doelstelling om 30 tot 40 procent meer auto's af te leveren dan vorig jaar. 'Terwijl de rest van de autosector in de problemen zit, gaan wij omhoog.'
0 件のコメント:
コメントを投稿