2021年11月5日金曜日

Elektrische auto's en zuinige huizen centraal in Vlaamse klimaatdeal - De Tijd

De Vlaamse regering heeft een akkoord over de klimaatinspanningen tegen 2030. Elektrisch rijden wordt vanaf 2029 de regel. Het renoveren van energieverslindende woningen wordt verplicht. In 2023 komt er een gasverbod voor nieuwbouw. Ook de landbouw moet stevige inspanningen leveren. De industrie wacht een aardgasheffing.

Na een week onderhandelen heeft de Vlaamse regering dan toch een akkoord over meer klimaatinspanningen. Die moeten de CO2-uitstoot in de industrie en de landbouw en voor wonen en mobiliteit tegen 2030 met 40 procent terugdringen. Dat is een stuk meer dan de doelstelling van 32,6 procent die de regering eerder nastreefde. Minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) kan zaterdag met een akkoord op zak naar de klimaattop in Schotland vertrekken.

Wagens met een verbrandingsmotor gaan in de ban. Vanaf 2029 mogen geen diesel-, benzine- of hybridewagens meer ingeschreven worden. Alle nieuwe auto's moeten elektrisch rijden.

De elektrificatie van het wagenpark was de moeilijkste knoop om door te hakken. Open VLD wilde de inschrijving van verbrandingsmotoren al in 2027 verbieden, maar de N-VA had serieuze bedenkingen bij de haalbaarheid van die timing. Of 2029 lukt, zal gemonitord worden. Het verbod kan worden uitgesteld als blijkt dat er onvoldoende wagens, batterijen en laadpalen zijn of de elektrische wagens duurder blijven dan die met een verbrandingsmotor.

'De scherpe kantjes zijn eraf', zegt Demir. 'Maar we staan met de maatregel wel aan de top van Europa. Enkel Noorwegen doet het sneller', zegt de woordvoerder van viceminister-president Bart Somers (Open VLD). Het was een constante in de onderhandelingen: Open VLD legde ambitieuze maatregelen op tafel, waarna de N-VA vragen had over de haalbaarheid. Maar na zes dagen politiek en technisch overleg zijn de standpunten toch verzoend.

Het verbod zal niet gelden voor auto's op de tweedehandsmarkt. Open VLD liet haar eis varen. De toestroom van wagens met een elektrische motor zal op de lange termijn de tweedehandsmarkt domineren, is de redenering. Voorts moet de vloot van de vervoersmaatschappij De Lijn tegen 2035 emissievrij zijn en wordt de kilometerheffing van vrachtwagens gekoppeld aan de CO2-uitstoot.

Ook over een ander voorstel van Open VLD heeft de regering een akkoord: enkel nog fossielvrij verwarmen in nieuwbouw. Daarmee wil ze particulieren die bouwen naar een warmtepomp duwen. Verwarmen op gas wordt verboden. De liberalen wilden het verbod in 2023 laten ingaan, maar hun coalitiepartners vonden dat te vroeg.

Puur op gas verwarmen wordt vanaf 2023 verboden Gezinnen kunnen wel een hybride warmtepomp - een combinatie tussen een gasketel en een warmtepomp - plaatsen. Vanaf 2026 wordt fossielvrij de regel.

Een noodzakelijke voorwaarde voor het gasverbod is dat warmtepompen, die op elektriciteit draaien, financieel aantrekkelijk zijn. De premie voor warmtepompen wordt opgetrokken tot 2.250 euro. De regering zal de energieregulator VREG vragen de distributienettarieven voor eigenaars te verlagen. Een lastenverschuiving van elektriciteit naar gas moet de aantrekkelijkheid van een warmtepomp in de hand werken. Aan die taxshift wordt verder gewerkt.

Wat al afgesproken was, is een renovatieplicht vanaf 2023. Wie dan een huis koopt met een EPC-label E of F moet dat binnen vijf jaar renoveren tot het zuinigheidsniveau D. Daar wordt een renteloze renovatielening van 20.000 euro aan gekoppeld. Wie al een woning heeft, zal gestimuleerd worden om te renoveren. Die gezinnen krijgen een extra premie en kunnen een lening met een negatieve rente tot 1,5 procent afsluiten.

Aardgasheffing voor de industrie

Lang leek de landbouw een blinde vlek in de klimaatonderhandelingen. Het stoorde de N-VA dat de CD&V zo weinig voorstellen op tafel legde. Nu blijkt de sector stevig te moeten inbinden. De landbouw moet tegen 2030 31 procent minder broeikasgassen uitstoten. Voor methaan wordt een reductiedoel van -30 procent opgelegd. De regering stelt in haar akkoord voorts dat de veestapel mee moet dalen met de Europese vleesconsumptie. In afwachting van de stikstofonderhandelingen, die een zware dobber zullen zijn voor de boeren, werden nog geen concrete maatregelen genomen.

De landbouw moet tegen 2030 33 procent minder broeikasgassen uitstoten.

Wel verdwijnt de steun voor warmtekrachtkoppelingen op fossiele brandstoffen vanaf 2023. Ook in de industrie wordt die steun afgebouwd. Met de 170 miljoen euro die de regering zal uitsparen, zou de elektriciteitsfactuur gedrukt worden. De industrie moet tegen 2030 36 procent minder uitstoten. Opvallend is dat de regering in augustus 2022 een aardgasheffing invoert voor industriële bedrijven. Van de 45 miljoen euro die dat moet opleveren, zal drie vierde gebruikt worden voor een lagere elektriciteitsfactuur. De rest is bedoeld voor energiebesparende investeringen in bedrijven.

Bij alle partijen klinkt tevredenheid over het akkoord. 'Dit is een ambitieus klimaatplan', zegt Somers. 'Het ligt volledig in lijn met dat van onze partij', zegt viceminister-president Hilde Crevits (CD&V). 'Het waren harde noten om te kraken, maar we moeten ons niet schamen voor deze maatregelen. We zijn in België de enige regio met concrete inspanningen', zegt Demir.

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiigFodHRwczovL3d3dy50aWpkLmJlL3BvbGl0aWVrLWVjb25vbWllL2JlbGdpZS92bGFhbmRlcmVuL2VsZWt0cmlzY2hlLWF1dG8tcy1lbi16dWluaWdlLWh1aXplbi1jZW50cmFhbC1pbi12bGFhbXNlLWtsaW1hYXRkZWFsLzEwMzQ0MjAwLmh0bWzSAQA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿