2021年11月29日月曜日

Agentschap Zorg en Gezondheid dient klacht in tegen callcenter na vermeende fraude bij contactopsporing - De Standaard

Het Agentschap Zorg en Gezondheid zal een strafrechtelijke klacht indienen tegen het callcentrum Yource, dat deel uitmaakt van het consortium dat instaat voor de contactopsporing in Vlaanderen. Aanleiding is een onderzoek van Het Laatste Nieuws, dat aantoont dat er sterke aanwijzingen zijn dat er prestaties werden gefactureerd die niet hebben plaatsgevonden.

Mifratel, een dochteronderneming van Yource, dat samen met vijf andere bedrijven instaat voor de contacttracing in Vlaanderen, zou systematisch contactopspoorders op andere projecten hebben laten werken, maar die prestaties wel aan de Vlaamse overheid hebben gefactureerd. De circa veertig zogenaamde tracers zouden al sinds maart dagelijks inloggen op het online platform van het contactonderzoek, maar eigenlijk op dat moment andere opdrachten uitvoeren.

Na vragen van Het Laatste Nieuws startte het agentschap een eigen onderzoek. ‘Het agentschap heeft daarbij moeten vaststellen dat er aanwijzingen zijn dat Yource onterecht prestaties heeft gefactureerd en zelfs mogelijk fraude heeft gepleegd’, aldus woordvoerder Joris Moonens. De samenwerking met het bedrijf werd ondertussen stopgezet en er werd een externe audit naar de andere bedrijven in het consortium besteld.

De overheid betaalt voor een contactonderzoeker 41,63 euro per uur. De veertig contactopspoorders zijn samen goed voor duizenden ingelogde uren, waardoor het bedrag makkelijk tot boven een miljoen euro zou oplopen. Moederbedrijf Yource zegt alles te zullen nakijken en ‘als er onterecht gefactureerd is’ het bedrag terug te betalen.

Beke: ‘Bijzonder verwerpelijk’

Vlaams minister van Welzijn Wouter Beke (CD&V) noemt de vermeende fraude ‘bijzonder verwerpelijk’. Hij steunt de beslissing om gerechtelijke stappen te ondernemen. Dirk De Wolf, administrateur-generaal van het Agentschap Zorg en Gezondheid, wil de valse facturatie uitspitten. Als er fraude zou zijn, wil hij de betalingen aan valse facturen terugvorderen.

Het Vlaams contactonderzoek wordt uitgevoerd door een consortium van zes callcentra: IPG, Call-IT, In2Com (verenigd in Koramic2engage), Callexcell, N-Allo en Yource-Group. Zij staan grotendeels in voor het opbellen van besmette personen en hun hoogrisicocontacten. Yource zelf was verantwoordelijk voor ongeveer 19 procent van de totale capaciteit van het consortium. Minister Beke maakt zich sterk dat het contactonderzoek, ook zonder Yource, gegarandeerd kan blijven worden.

Customer Contact, de Belgische beroepsvereniging van klantendiensten en contactcenters, heeft met onmiddellijke ingang het lidmaatschap van contactcenter Yource geschorst.

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiMWh0dHBzOi8vd3d3LnN0YW5kYWFyZC5iZS9jbnQvZG1mMjAyMTExMjhfOTY1NDk3NTfSAQA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿