Het aandeel van streamingdienst Netflix krijgt zware klappen op de beurs. Bij de opening in New York kelderde het aandeel meteen meer dan 36 procent. Aanleiding is het dalende aantal abonnees. Netflix wil het tij keren door onder meer te werken aan een nieuwe abonnementsformule waarbij kijkers minder betalen, maar wel reclame zullen te zien krijgen.
Netflix heeft de laatste jaren een grote impact gehad op hoe televisieseries en films worden geconsumeerd. Uitgesteld kijken was al voor Netflix een ding, maar de doorbraak van het bingewatchen is echt wel op hun conto te schrijven. Zeker de coronalockdowns hebben de streamingdienst geen windeieren gelegd.
Alleen zijn die mooie dagen voor Netflix voorbij. De aangroei van abonnees was al een tijdje aan het minderen, maar de meest recente kwartaalcijfers zijn slecht. De coronamaatregelen zijn zowat overal verdwenen, dus veel mensen zeggen hun abonnement op.
De concurrentie is ook steeds groter geworden. Disney Plus, Amazon Prime, HBO Max en consorten pikken niet alleen abonnees in, maar gaan steeds vaker ook lopen met interessante televisieseries en films.
Door de hoge energieprijzen en hogere levensduurte, gaan bovendien steeds meer gezinnen op zoek naar uitgaven om op te besparen. Een tweede of derde streamingdienst kan er dan vaak niet meer van af.
Zonder het verlies van de Russische markt hadden we 500.000 nieuwe abonnees gehad
Daarnaast speelt ook de oorlog in Oekraïne zelf een rol. Netflix heeft in lijn met de sancties de stekker uit de Russische versie getrokken, maar verloor zo in één klap 700.000 abonnees. "Zonder het verlies van de Russische markt hadden we 500.000 nieuwe abonnees gehad", claimt het bedrijf. Netflix verwacht in het tweede kwartaal nog eens 2 miljoen gebruikers te verliezen.
De gevolgen op de beurs laten zich raden: het aandeel van Netflix kelderde naar beneden. Gisteren was het al een kwart minder waard. Vandaag verloor het aandeel meteen na de opening van de beurs in New York meer dan 36 procent van zijn waarde. Het gaat om het slechtste resultaat in 18 jaar tijd.
Gedaan met delen van wachtwoorden
Netflix ziet zelf twee mogelijkheden om meer abonnees aan zich te binden en zo het tij te keren: iedereen die Netflix kijkt er voor te laten betalen en werken aan een goedkopere versie van het platform mét reclame.
Het is een publiek geheim dat lang niet iedereen voor Netflix betaalt. Veel abonnementen worden over meerdere huishoudens gedeeld. Volgens Netflix zelf betalen zowat 100 miljoen gezinnen niet voor hun dienst, tegenover "slechts" 222 miljoen abonnees. De streamingdienst kondigt al langer aan daar iets aan te willen doen en had daarvoor al proefproject lopen in Latijns-Amerika dat ze nu willen uitbreiden.
Als je meer betaalt, krijg je nog altijd alles te zien zonder reclame
Concreet kun je in het proefproject voor slechts enkele dollars per maand extra een bijkomend huishouden toevoegen aan je abonnement. Het is goedkoper dan het andere huishouden een eigen abonnement te laten afsluiten en Netflix heeft als voordeel dat het andere gezin minstens iets betaalt. Het is nog niet duidelijk naar welke landen Netflix het proefproject wil uitbreiden.
Goedkoper, maar met reclame
Daarnaast willen ze de komende jaren een nieuwe abonnementsformule uitrollen die goedkoper zal zijn, maar waarbij gebruikers reclame zullen te zien krijgen. In de Verenigde Staten gebruikt streamingdienst Hulu dat bijvoorbeeld al. "Als je meer betaalt, krijg je nog altijd alles te zien zonder reclame", benadrukt topman Reed Hastings daar wel over.
Reclame op streamingplatformen leek lange tijd onbespreekbaar, maar nu zelfs Netflix het overweegt, lijkt het een kwestie van tijd voor ook andere streamingdiensten zullen volgen. In de VS is dat zoals gezegd al het geval voor Hulu. Ook Disney Plus en HBO Max zouden het overwegen. In eigen land zondigt Amazon Prime er zich al aan door korte trailers van andere programma’s voor afleveringen te spelen (al kun je die wel doorspoelen).
Alidor El Benni, docent in de richting Media Entertainment Business Thomas More Hogeschool ziet nog een mogelijkheid voor het bedrijf. "Het hoeft niet per se advertentieruimte te zijn tussen de afleveringen door, maar het kan ook bijvoorbeeld in de content zelf", zegt hij in "De wereld vandaag" op Radio 1. "Denk maar aan product placement in een van hun reeksen."
Beluister hier het gesprek in "De wereld vandaag":
0 件のコメント:
コメントを投稿