Het Belgische bedrijf Jan De Nul mag samen met een Nederlands en een Amerikaans ontwerpbureau, de nieuwe infrastructuur bouwen voor de Belgische F-35-gevechtsvliegtuigen. Dat laat het ministerie van Defensie weten. De bedrijven slepen zo een contract van 600 miljoen euro in de wacht.
België heeft in 2018 34 nieuwe F-35-vliegtuigen aangekocht. De eerste gevechtsvliegtuigen worden over een drietal jaar verwacht, maar de infrastructuur op de basissen in Florennes (Namen) en Kleine Brogel (Limburg) is gedateerd. Daarom investeert Defensie 600 miljoen euro in nieuwe gebouwen om de gevechtsvliegtuigen te kunnen huisvesten én onderhouden.
Een Belgisch-Nederlands-Amerikaans consortium heeft die opdracht nu binnengehaald. Jan De Nul zal zich samen met Nederlandse en Amerikaanse ontwerpbureaus Arcadis en Burns&McDonnell over de nieuwe gebouwen ontfermen.
In 2024 is een eerste gedeeltelijke oplevering voorzien op de basis in Florennes. Net op tijd voor de eerste verwachte F-35-levering in 2025. Tegen 2027 zouden alle 34 gevechtsvliegtuigen geleverd moeten zijn.
Wat is Jan De Nul?
Jan De Nul Group is een Belgisch familiebedrijf en bestaat al sinds 1938. Het is uitgegroeid tot een van de grootste baggerbedrijven ter wereld. Ze werken te land en ter zee, in het binnen- en het buitenland. Enkele opvallende projecten waar het bedrijf bij betrokken was:
- berging van het Herald of Free Enterprise schip
- 'Palm Islands', kunstmatige eilanden voor de kust van Dubai
- havenuitbreiding in Qatar
- toegangssluizen van het Panamakanaal
- Oosterweelverbinding
0 件のコメント:
コメントを投稿