Op de regionale luchthaven van Antwerpen landen en stijgen steeds méér privéjets op. Tot drie keer meer dan commerciële vluchten. Dat blijkt uit onderzoek van Burgerplatform Vliegerplein en de ngo Transport&Environment. De stelling wordt bevestigd door cijfers die onze redactie verzamelde.
“Voor ons is het heel erg een bevestiging van wat we elke dag merken”, vertelt An Wouters van Burgerplatform Vliegerplein. “De laatste jaren zagen we echt een toename van het privéjetverkeer. Soms per dag dertig privétoestellen die opstijgen of landen." Het Burgerplatform heeft dan verschillende publieke bronnen geraadpleegd om een zo gedetailleerd mogelijk beeld te krijgen van het vluchtverkeer op Antwerp Airport.
Privévluchten vooral in de zomer
De luchthaven profileert zich als belangrijke zakenluchthaven. En uit de cijfers van Vliegerplein blijkt daar inderdaad de sterkste groei te zitten. "Alleen is die groei opvallend genoeg het sterkst tijdens de zomer. En als we kijken naar de bestemmingen, gaat het vooral over Cannes en Nice. Dan vragen wij ons af of het alleen zakenvluchten zijn."
Zijn vluchten naar Cannes en Nice wel zakenvluchten?
De groei in de zomermaanden zien we ook in de cijfers die VRT NWS opvroeg bij de luchthaven. Maar bestemmingen van privéjets kon woordvoerder Tom Rutsaert niet meteen geven: "We bekijken hoe dat in de toekomst anders kan."
Minder dan 500 kilometer van Antwerpen
Nog uit het rapport van Vliegerplein blijkt dat bijna de helft van de privéjets naar bestemmingen gaan op minder dan 500 kilometer van Antwerpen. En een op de tien vluchten zijn binnenlandse vluchten. "Voor die korte vluchten zijn toch betere alternatieven", zegt An Wouters van Vliegerplein.
Over die binnenlandse vluchten zegt de woordvoerder van de luchthaven dat het om noodzakelijke vluchten gaat. "Een commerciële vlucht gaat van A naar B en terug, voor privéjets is dat veel diverser. Die moeten soms van een binnenlandse vlucht maken omdat daar de klant zit."
De klimaatimpact van privévluchten
"De klimaatimpact van die privéjets is gigantisch. Een TUI-vlucht naar Ibiza stoot tien ton CO₂ uit, een privéjet voor datzelfde traject: vier ton. Maar daar zitten gemiddeld natuurlijk veel minder passagiers op. Dat maakt de klimaatimpact van die privéjetgebruikers extreem hoog." zegt An Wouters. Een toestel waarmee TUI naar Ibiza zou vliegen kan 136 passagiers meenemen, een privéjet doorgaans acht.
"En dat gaat enkel om CO₂. De privéjets staan hier vlakbij warm te draaien", vertelt An Wouters, "Als we zomers buiten zitten, vluchten we soms binnen voor de kerosinedampen."
Met belastingsgeld
"De luchthaven wordt steeds meer gebruikt voor privéjetverkeer. Het argument dat het om zakenverkeer gaat, houdt geen steek", vindt het Burgerplatform Vliegerplein, "want uit de analyse blijkt dat er veel vluchten zijn die waarschijnlijk niets met zaken te maken hebben. En dat op een verlieslatende luchthaven die in leven wordt gehouden met subsidies, met belastinggeld. Dat is hallucinant."
De luchthaven van Antwerpen is indaad verlieslatend. Jaarlijks ontvangt ze zeker 12,5 miljoen subsidies, vooral van de Vlaamse overheid maar ook van federale overheid via de luchtverkeersleiding Skyes.
Privévluchten liggen ook voor om een andere reden onder vuur. De douanecontroles op privévluchten laat te wensen over. Dat blijkt uit een reportage van Terzake, bekijk ze hier.
"Belangrijk voor de Antwerpse economie"
Woordvoerder Tom Rutsaert van de luchthaven zegt dan weer dat de zakenvluchten economisch belangrijk zijn. "Er is vraag naar die vluchten in de Antwerpse zakenwereld. Bovendien zijn twee van de belangrijkste bedrijven voor privé-vluchten in de Benelux nu eenmaal gevestigd in Antwerpen. We willen die bedrijven ook niet kwijt. We zullen ook inzetten op biobrandstof en businessjets zijn de eerste vliegtuigen die daar gebruik van zullen maken."
We halen dit jaar 280.000 passagiers
Volgens Rutsaert blijft Antwerp Airport zeker ook nog inzetten op gewone toeristen. "We halen dit jaar 280.000 passagiers en dat zal volgend jaar stijgen tot 300.000.
"Privéjets betalen te weinig"
Uit een studie in opdracht van de Vlaamse overheid naar de toekomst van de Vlaamse regionale luchthavens, blijkt dat er ruimte is om het tarief voor zakenvluchten sterk te verhogen. "Dat klopt", vult Wouter Dewulf aan. Hij is auteur van de studie en transporteconoom aan de Universiteit Antwerpen.
"Privéjets in Antwerpen betalen gewoon te weinig. De tarieven in Eindhoven of Rotterdam liggen een pak hoger. Een privéjet betaalt vandaag in Antwerpen afhankelijk van zijn gewicht 75 à 100€ per ton om te landen of op te stijgen. We hebben een grove berekening gemaakt. Als de tarieven maal tien zouden gaan, dan denken we dat de luchthaven break-even zou kunnen draaien. In de prijs van een privévlucht is het luchthaventarief maar een fractie, dus klanten gaan ze er niet mee verliezen, maar voor de luchthaven kan het veel betekenen."
Als de tarieven maal tien zouden gaan, dan denken we dat de luchthaven breakeven zou kunnen draaien.
De luchthaven laat weten dat ze die piste onderzoekt en dat ze plannen heeft om er in de loop van 2024 mee te beginnen werken.
Ze blijven nog even open
De belangrijkste conclusie van de studie over de toekomst van regionale luchthavens was echter dat de samenleving er het meeste baat bij zou hebben als de regionale luchthavens - niet alleen Antwerpen, maar ook Oostende-Brugge en Kortrijk-Wevelgem - gewoon zouden sluiten. Tegen 2030 was het perspectief in de studie. De Vlaamse regering houdt ze toch open omdat ze vindt dat de regionale luchthavens strategisch belang hebben. Bijvoorbeeld als uitwijkmogelijkheid als er iets zou fout lopen in Zaventem en als opleidingsplek voor piloten. Antwerpen kreeg toen uitdrukkelijk de opdracht om in te zetten op passagiers, trainingsvluchten én zakenvluchten.
0 件のコメント:
コメントを投稿