2023年10月16日月曜日

Phishingfraude nam met 60 procent toe - De Standaard

© Getty Images

In 2022 werd 39,8 miljoen euro buitgemaakt via phishing, 60 procent meer dan het jaar ervoor. De forse stijging komt omdat er steeds meer phishingberichten worden uitgestuurd.

Stijn Decock

Een mail die je aanmaant om een factuur te betalen bij een bedrijf waar je al eens iets gekocht hebt, waarbij het e-mailadres en het logo in de mail eruitzien alsof het bericht vanuit de klantendienst van het bedrijf werd verstuurd. Steeds meer Belgen krijgen dergelijke mails. Wie de factuur op betaalt, heeft een grote kans dat hij slachtoffer wordt van phishing. Volgens het Centrum voor Cybersecurity België (CCB), Febelfin en de Cyber Security Coalition kreeg 69 procent van de Belgen afgelopen zes maanden een mail die op frauduleuze wijze particulieren en bedrijven geld afhandig probeerde te maken. Zo’n 8 procent van de Belgen liep in de val. Bij jongeren is dat zelfs 12 procent, volgens de cijfers van de drie organisaties. Vorig jaar werd er voor 39,8 miljoen euro aan dergelijke fraude gemeld, wat 60 procent meer is dan de 25 miljoen euro van het jaar ervoor.

Niet alleen de bedragen die op deze manier afhandig gemaakt worden zitten in stijgende lijn, ook het aantal verstuurde phishingmails blijft toenemen. In de eerste negen maanden van 2023 werden er al 7 miljoen phishingmails gemeld bij verdacht@safeonweb.be, meer dan de 6 miljoen van heel 2022.

De drie organisaties lanceren daarom een nieuwe campagne om mensen te waarschuwen tegen phishing, onder de titel: ‘Phishing: ’t zit in de details!’. Als belangrijkste tip geven ze aan bij twijfel de domeinnaam van de organisatie te checken. Als je bij een phishingbericht na de ‘www’ de echte naam van het bedrijf ziet, dan is dat normaal een bonafide mail. Als er een andere naam of rare tekens volgen, dan ben je haast zeker dat het om oplichterij gaat. Er komt ook een browserextensie (een uitbreiding van de browser) van Safeonweb van het CCB, waarmee je de betrouwbaarheid van een site kan controleren. Er komen ook campagnes speciaal gericht naar jongeren.

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/rss/articles/CBMiMWh0dHBzOi8vd3d3LnN0YW5kYWFyZC5iZS9jbnQvZG1mMjAyMzEwMTZfOTM3NjU2MjjSAQA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿