2023年10月23日月曜日

Zo vaak zijn bepaalde rekken leeg in de supermarkt: in één afdeling is zelfs meer dan één op de twintig producten niet voorradig - Het Nieuwsblad

Onderzoeksbureau NielsenIQ ontwikkelde een on-shelf availability-barometer waarmee ze dagelijks 280.000 producten opvolgen in liefst 1.200 Belgische supermarkten. Gemiddeld bleek dit jaar 4,3 procent van de producten niet aanwezig te zijn in de supermarkten. De rayons met de grootste problemen? Die van de alcoholische dranken staat op kop: 5,4 procent was er afwezig. “Het is een afdeling met veel verschillende producten én ook een grote verkoop”, zegt Tom Penninckx van NielsenIQ. “Hoe vaker producten uit het schap gehaald worden door consumenten, hoe uitdagender het is om snel genoeg weer aan te vullen.”

LEES OOK. Chocolatier Julius Persoone test brownies: “Deze kosten maar een derde van de prijs én zijn lekkerder”

Op een gedeelde plaats twee komen dierenvoeding, warme dranken en niet-alcoholische dranken met stuk voor stuk 4,5 procent ‘out of stock’. Daarna is het de beurt aan de bredere categorie van ‘voeding’, met daarbij onder andere sauzen, pasta, rijst en conserven. Goed voor 4,1 procent aan producten die er niet waren.

© Nieuwsblad

“De redenen voor die tekorten kunnen velerlei zijn”, zegt Penninckx. “Productieproblemen zijn een vaak voorkomende uitleg. Ruzie tussen de supermarktketen en de producent over prijzen, is ook iets wat geregeld voorkomt. Dan verdwijnt een merk even volledig van het schap omdat ze het niet eens raken over prijzen. We zagen de afgelopen jaren dat sommige supermarkten ook wel wat problemen hadden met de werking van hun magazijnen. Of er waren de stakingen bij Delhaize. En er zijn ook vaak externe redenen. Zo hadden we met de start van de oorlog in Oekraïne de gaten in de rekken met zonnebloemolie, of tijdens covid bij het toiletpapier door hamstergedrag.”

(Lees verder onder de foto)

Door ruzies over prijzen ontbreken sommige producten ook al eens in de rekken.© gianni barbieux

LUISTER NAAR DE INSIDER. Waarom zijn er zoveel rekken leeg in de Colruyt, en mogelijk binnenkort ook elders? “Liever dat dan de prijs verhogen”

Voor supermarkten betekent een gat in de rekken ook een gat in de portefeuille. NielsenIQ berekende dat ketens dit jaar gemiddeld 5,4 procent omzet zullen missen door ‘out of stocks’. “Je mag niet onderschatten hoe belangrijk klanten het vinden dat alles aanwezig is”, zegt Penninckx. “We doen regelmatig bevragingen bij consumenten rond wat ze zoeken in een supermarkt. Goeie kwaliteit én lage prijzen staan natuurlijk bovenaan, maar in de top vijf staat ook alles in één winkel terugvinden én geen ontbrekende producten. Wanneer iets niet beschikbaar is, zien we dat over alle merken heen gemiddeld 21 procent van de klanten resoluut voor een andere winkel kiest om het daar te kopen.”

“Wanneer iets niet beschikbaar is, zien we dat gemiddeld 21 procent van de klanten resoluut voor een andere winkel kiest”

Tom Penninckx

Onderzoeker bij NielsenIQ

“Maar ook fabrikanten zien het liefst van al dat hun producten er altijd zijn”, legt Penninckx uit. “Want ook hen kost zoiets geld. Gemiddeld 37 procent van de klanten geeft aan op zo’n moment voor een ander merk te kiezen dat wél beschikbaar is. Zoiets wil je als merk te allen koste vermijden, want voor je het weet vindt de klant dat ander merk ook goed en ben je die kwijt aan de concurrent.”

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/rss/articles/CBMiMmh0dHBzOi8vd3d3Lm5pZXV3c2JsYWQuYmUvY250L2RtZjIwMjMxMDIyXzk2NDAyMDI30gEA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿