Het bus- en tramverkeer van De Lijn in Vlaams-Brabant, West-Vlaanderen en Antwerpen is ernstig verstoord door een spontane staking. De actie komt er nadat de directie aankondigde dat een aantal onderhoudscentra en stelplaatsen dichtgaan. De chauffeurs en technici die er werken moeten verhuizen naar een andere werkplek.
De directie van De Lijn heeft haar plan voorgesteld om de gebouwen van de vervoersmaatschappij te moderniseren. Vier stelplaatsen worden grondig gerenoveerd en er worden dertien nieuwe stelplaatsen en onderhoudscentra gebouwd. Daarnaast worden acht stelplaatsen en vijf onderhoudscentra gesloten. Die activiteiten verhuizen naar andere locaties.
Verouderde gebouwen
De acht stelplaatsen die verdwijnen, blijken te klein en te sterk verouderd. Volgens De Lijn voldoen ze niet aan de criteria voor toekomstbestendige gebouwen. Het gaat om de sites van Aarschot, Diksmuide, Geluwe, Londerzeel, Mol, Tremelo, Westerlo en Zwevezele. De betrokken chauffeurs zullen tegen 1 juli 2025 verhuizen naar een andere, naburige stelplaats.
Ook een aantal onderhoudscentra voldoen volgens De Lijn niet meer aan de huidige standaarden en laten niet toe om aan moderne, nieuwe voertuigen te sleutelen. Daar gaat het om de centra van Berchem, Mechelen, Anderlecht, Lanaken en Kessel-Lo.
280 jobs verhuizen
De maatregelen komen hard aan bij de vakbonden. In totaal moeten 280 voltijdse jobs verhuizen door de sluitingen. "Dat nieuws komt als een donderslag", zegt Petra Depoorter van vakbond ACOD in West-Vlaanderen. "De mensen wisten niet dat er iets in de pijplijn zat." De werknemers van de drie stelplaatsen die De Lijn in West-Vlaanderen wil sluiten, zullen volgens haar minstens 20 kilometer verderop moeten gaan werken.
We hebben geregeld gevraagd om geïnformeerd te worden, maar hebben die informatie nooit gekregen
Ook ACOD-vakbondsman in Vlaams-Brabant Hicham Boushaba klaagt over een gebrek aan communicatie: "We hebben geregeld gevraagd om geïnformeerd te worden, maar hebben die informatie nooit gekregen. Vandaag hebben we plots alles moeten vernemen via de ondernemingsraad."
De betrokken werknemers worden individueel opgevangen en begeleid. Zo'n veranderingsproces is niet makkelijk
Marco Demerling van De Lijn benadrukt intussen dat de betrokken chauffeurs en technici de nodige begeleiding zullen krijgen en dat er ook werk gemaakt wordt van een goeie communicatie. "De werknemers worden individueel opgevangen en begeleid. Zo'n veranderingsproces is niet makkelijk, dat beseffen we. Vandaar dat we ook inzetten op grondige communicatie.”
0 件のコメント:
コメントを投稿