2019年2月28日木曜日

'Geen enkele aanwijzing' dat incident met bommengordel plaat... (Brussel) - De Standaard

Een ‘mystery passenger’, die de veiligheid testte op Brussels Airport, kwam probleemloos voorbij de veiligheidscontrole met een nagemaakte bomgordel. Dat schrijft Het Laatste Nieuws. De bevoegde overheidsinstanties stellen de feiten in vraag.

‘Op 1 oktober vorig jaar werd mij gevraagd om te proberen voorbij de veiligheidscontrole (op luchthaven Brussels Airport, red.) te geraken met een nagemaakte bomgordel.’ Zo begint een anonieme getuigenis door een ‘mystery passenger’, die de veiligheidssystemen op de luchthaven testen, vandaag in Het Laatste Nieuws. ‘De gordel zag er erg geloofwaardig uit, met draadjes, een detonator en een stof die dezelfde dichtheid had als echte explosieven. Ik droeg hem met een elastische klittenband rond mijn middel. Toen ik gefouilleerd werd, deed ik me voor als een buitenlandse passagier die geen Nederlands sprak. Ik gebaarde dat ik last had van m’n rug en liet uitschijnen dat ik een soort harnas droeg. Tot mijn grote verbazing mocht ik doorlopen.’

De socialistische vakbond ACOD - die in direct contact staat met de 'mystery passenger' - concludeert uit het verhaal dat 'de veiligheidscontroles op de luchthaven niet waterdicht zijn'. Die controles zijn de verantwoordelijkheid van beveiligingsfirma G4S, dat op de luchthaven 850 à 900 mensen inzet. G4S wil zelf niet reageren op de feiten.

'Niemand heeft bewijzen'

De 'mystery passenger' die met de bommengordel door de controle raakte, was volgens de socialistische vakbond een werknemer van Brussels Airport zelf. Het ging, met andere woorden, om een 'interne controle'. De luchthaven kan dat niet bevestigen. Het Directoraat-Generaal voor de Luchthvaart, dat namens de federale overheid de veiligheid op Brussels Airport controleert, stelt zelfs in vraag of het incident waarover Het Laatste Nieuws bericht ooit heeft plaatsgevonden.

‘Dit is een vreemd verhaal', zegt woordvoerder Sven Heyndrickx. 'De enige bron die zegt dat dit gebeurd is, is de socialistische vakbond. Ze kwamen er voor het eerst mee tijdens een vergadering op 2 oktober, die over iets heel anders ging. We hebben dat toen grondig onderzocht. We hebben gegevens en documenten opgevraagd bij Brussels Airport en bij G4S. Nergens werd melding gemaakt van een controle met een valse bommengordel. Dat is vreemd: als zo'n controle zo'n groot veiligheidsrisico blootlegt, dan moet dat toch ergens gedocumenteerd zijn? Niemand kan bewijzen dat dit incident heeft plaatsgevonden.'

'Niet enige incident'

Vakbond ACOD blijft niettemin bij het verhaal. 'Ik heb de mystery passenger net nog aan de lijn gehad', zegt vakbondsman Bart Neyens als we hem opbellen. 'Die bommengordel is zelfs twee keer door de controle geraakt: eerst om zijn middel, daarna nog eens in de handtas van een andere vrouw. Hij ziet er nochtans heel realistisch uit: met draadjes en een detonator. Maar hij kan niet ontploffen.'

Op de vraag of De Standaard zelf met de mystery passenger kan spreken, antwoordt Neyens negatief. 'Hij wil niet meer spreken. Hij loopt gevaar. Zijn oversten zijn hem op het spoor.'

Als in documenten niets over dit voorval is terug te vinden, 'bewijst dat alleen dat Brussels Airport gegevens achterhoudt', zegt Neyens. Hij besluit dat dit niet het enige incident is: 'elke dag raken messen en andere verboden voorwerpen door de controles'. 'De reden is de commerciële druk die de luchthavenuitbater oplegt. De wachttijden mogen niet oplopen. De screening moet vooruitgaan. En dan gebeurt die wel eens minder grondig, natuurlijk.' Geen van de betrokken instanties, noch collega-vakbond ACV, sluit zich hierbij aan.

Let's block ads! (Why?)

Read Again http://www.standaard.be/cnt/dmf20190228_04216567

0 件のコメント:

コメントを投稿