2019年5月4日土曜日

Sociale bemiddeling bij luchtverkeersleider Skeyes mislukt - De Tijd

De sociale bemiddeling bij luchtverkeersleider Skeyes is afgesprongen. Directie en vakbonden raken het niet eens over een werkduurvermindering. Vrijdag zou verder overlegd worden.

Bij Skeyes heerst al weken een sociaal conflict uit protest tegen de werkdruk en arbeidsorganisatie. De voorbije weken konden meerdere nachten geen vliegtuigen opstijgen of landen in delen van ons land door een tekort aan luchtverkeersleiders. Dat was ook afgelopen nacht het geval. 

In maart bereikte de directie van Skeyes een sociaal akkoord met de socialistische vakbond, maar dat was niet genoeg om de lont uit het kruitvat halen. Eind maart werden daarop twee sociaal bemiddelaars aangesteld. Gisteravond liet Skeyes in een persbericht evenwel weten dat bemiddelen geen zin meer heeft.

De directie deed naar eigen zeggen verschillende verregaande voorstellen op het vlak van arbeidsduurvermindering, waaronder een 'werkduurvermindering van 35 naar 32 uren per week voor CANAC (luchtverkeersleiders Steenokkerzeel) en de toren op Brussel-Nationaal en naar 30 uur voor de luchthaven van Luik, met flankerende maatregelen en premies'.

Dichtbij akkoord

Die voorstellen zouden volgens de directie alles samen 7,5 miljoen euro kosten of 25.000 euro per jaar per betrokken luchtverkeersleider. De tegenvoorstellen van ACV 'bevatten veel minder dan 32 werkuren per week, gekoppeld aan hoger loon en hogere premies en bijkomende restricties voor het vliegverkeer', adlus de directie. 'Werkafspraken zouden in dat voorstel enkel gebaseerd zijn op goodwill, vrijwilligheid en financiële stimuli. De laatste maanden hebben duidelijk aangetoond dat hierdoor de dienstverlening niet kon verzekerd worden zoals het hoorde. Door de houding van het ACV had verder bemiddelen geen zin meer.'

Volgens vakbondsman Kurt Callaerts (ACV-Transcom) was een akkoord niet veraf meer. 'We wilden rond een aantal punten een bredere consultatie en draagvlak bij onze achterban, maar als ons die tijd niet wordt gegund, gaan we ook niet zomaar iets goedkeuren", zegt hij. Volgens Callaerts wordt er zaterdag een uitnodiging verstuurd aan het syndicaal comité dat zo snel mogelijk samen zal komen om te bespreken hoe het nu verder moet.

Skeyes liet weten dat het in elk geval bereid is om verder in dialoog te treden.

Het bedrijf zegt alle partijen betrokken bij het sociaal overleg de tijd te geven om de voorstellen die tijdens de bemiddeling op tafel zijn gelegd, verder te bespreken binnen hun organisaties, om daarna het overleg te hervatten binnen het bedrijf. 'Op vrijdag 10 mei zal het paritair comité bijeenkomen om tot een overeenkomst te komen', klinkt het.

Dwangsom van 250.000 per uur

Intussen riskeert Skeyes zeker tot 23 mei een dwangsom van 250.000 euro te moeten betalen per uur dat het de dienstverlening onderbreekt. De rechter heeft de dwangsomdreiging donderdag verlengd, zei bevoegd Waals minister Jean-Luc Crucke (MR) vrijdag in het Waals Parlement.

De rechter in kort geding legde Skeyes eind vorige week een dwangsom op tot maandagochtend 9 uur. De uitspraak kwam er nadat twee bedrijven op de luchthaven van Luik - Liege Cargo Handling Services en Cargo Airlines - een zaak hadden aangespannen.

'Het gerecht heeft beslist die dwangsom te verlengen tot 23 mei', zei Crucke. De Waalse regering heeft minister François Bellot (MR) en premier Charles Michel (MR) gevraagd onderhandelingen op te starten met de werknemers. In de volgende beheersovereenkomst met Skeyes moet volgens Crucke sprake zijn van een minimumdienstverlening bij het bedrijf.

Let's block ads! (Why?)

Read Again https://www.tijd.be/ondernemen/luchtvaart/sociale-bemiddeling-bij-luchtverkeersleider-skeyes-mislukt/10123499.html

0 件のコメント:

コメントを投稿