2021年9月7日火曜日

CEO Azelis: 'We zijn matuur genoeg om naar de beurs te trekken' - De Tijd

De Antwerpse chemieverdeler Azelis wil met zijn beursgang bijna 900 miljoen euro ophalen. Het geld moet dienen om schulden af te bouwen en overnames te doen. Het bedrijf profiteerde tijdens de pandemie van de vraag naar reinigingsmiddelen en ook van de renovatieboom plukt het de vruchten.

Azelis, dat chemische stoffen inkoopt bij grote producenten om ze daarna te verdelen bij de meest uiteenlopende afnemers, bevestigt maandag dat het van plan is om 880 miljoen euro op te halen door via een beursgang op Euronext Brussel nieuwe aandelen uit te geven. De operatie zou nog deze maand worden gelanceerd.

Daarmee tekent de groep, met hoofdzetel in Antwerpen, voor de grootste beursoperatie sinds Bpost acht jaar geleden naar Brussel trok. Maar in tegenstelling tot Bpost mikt Azelis in eerste instantie op grote institutionele investeerders. Kleine beleggers kunnen pas in aandelen van de chemiedistributeur handelen als het aandeel al op de beurs staat. Ze kunnen niet vooraf intekenen.

Azelis is een beursklepper in spe maar de naam doet bij weinig mensen een belletje rinkelen. Nochtans zijn de chemicaliën die Azelis verdeelt in de uiteenlopendste zaken terug te vinden. Het bedrijf levert bijvoorbeeld de bestanddelen die uw vegetarische hamburger sappiger maken en uw cake smeuïger. Maar Azelis levert ook stoffen die in zonnecrème of wasmiddel terechtkomen.

Azelis: van smurfenijs tot smeuïge cake

Azelis is bij het brede publiek niet bekend, maar de kans is groot dat vrijwel elke Belg schier dagelijks indirect in aanraking komt met een van de 2.200 chemische producten die het Antwerpse bedrijf bij 45.000 klanten verdeelt. Van de kleurstof voor het smurfenijsje over stoffen die een cake smeuïg maken tot de wasproducten die de onvermijdelijke sporen van dat ijsje en die cake op uw kleding verwijderen. Een portret.

'We leveren vooral fijn- en speciaalchemicaliën', zegt CEO Hans Joachim Müller in een conferencecall naar aanleiding van de beursgang. ‘We zijn dus geen pure grondstoffenspelers. We werken samen met 2.200 partners. Hun producten verdelen we onder ruim 45.000 klanten. Die producten verrijken we ook in zo'n 60 laboratoria wereldwijd.’

Tweede poging

EQT maakt nu samen met het Canadese federale pensioenfonds PSP van de beursgang gebruik om een deel van zijn aandelen te verkopen. 'EQT heeft als aandeelhouder onze groei op een aantal terreinen nog kunnen aanzwengelen', zegt Müller. ‘We zijn nu als bedrijf matuur genoeg om de stap naar de beurs te wagen.’

Omdat Azelis nog geen prospectus heeft gepubliceerd is het vooralsnog wachten op de financiële details van de beursoperatie. Maar bij de bekendmaking van zijn beursplannen maandag geeft het bedrijf wel al mee dat de 880 miljoen euro die het hoopt op te halen zullen dienen om de schuldenberg van 1,6 miljard euro af te toppen en om overnames te doen.

Overnamemachine

‘We zijn actief in een heel gefragmenteerde business, met wereldwijd duizenden spelers’, zegt Müller. ‘Maar voor kleinere bedrijven in de branche wordt het almaar moeilijker om zich aan te passen aan de strengere regelgeving en eisen rond duurzaamheid. Wij hebben daar wel de schaalgrootte voor.’

Müller benadrukt dat die situatie het bedrijf wereldwijd koopkansen biedt. Maar de meeste groei lijkt tegenwoordig toch in Azië te zitten, waar we de voorbije maanden de meeste van onze deals sloten. Die regio is interessant, niet alleen door het grote bevolkingsaantal, maar ook omdat die bevolking ook meer consumeert.’

Onder meer door die langer wordende reeks overnames klokte de omzet van Azelis eind vorig jaar af op 2,2 miljard euro. De brutowinst dikte de afgelopen vier jaar met 13 procent aan en vorig jaar steeg de aangepaste bedrijfswinst voor afschrijvingen met 16 procent, zegt het bedrijf.

‘We groeien al geruime tijd sneller dan de wereldwijde economie', zegt Müller. ‘Ondanks corona kenden we vorig jaar een stevige groei. De tak ‘life sciences’ (voeding, dierenvoeding, farma, reinigingsproducten... red.), die 60 procent van onze omzet vertegenwoordigt, deed het toen heel goed. Bijvoorbeeld ook door de fors toegenomen vraag naar ontsmettingsmiddelen. Vandaag groeit die tak nog altijd, zij het wat minder uitgesproken dan vorig jaar. Dat geldt ook voor onze activiteiten in voedingsmiddelen. Maar dat wordt dan weer ruimschoots gecompenseerd door de renovatieboom, waardoor we de vraag naar producten voor bijvoorbeeld verfcoatings zien stijgen. Het is hoe dan ook geen slechte business om in te zitten’, lacht Müller.

Booming op de beurs

Dat beseffen ook de beleggers in concurrenten van Azelis die vandaag op de beurs noteren. Door de snelle heropening van de economie is de vraag naar chemische producten geëxplodeerd, bijvoorbeeld vanuit de autosector.

De Nederlandse Azelis-rivaal IMCD zag over de eerste jaarhelft de omzet met een vijfde aandikken. De bedrijfswinst steeg met bijna de helft. Het Duitse Brenntag draaide een vijfde meer winst bij een omzet die een tiende hoger ging.

De recordresultaten vertalen zich in recordkoersen op de beurs (zie grafiek). Sinds het dieptepunt in maart 2020, bij het begin van de pandemie, is de beurswaarde van IMCD van minder dan 3 naar bijna 10 miljard euro gestegen. Brenntag, dat ook een vestiging heeft in Deerlijk, ging van 5 naar 13 miljard euro en vertaalt die boom binnenkort in een zitje in de verruimde Duitse sterindex DAX.

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMie2h0dHBzOi8vd3d3LnRpamQuYmUvbWFya3Rlbi1saXZlL25pZXV3cy9hbGdlbWVlbi9jZW8tYXplbGlzLXdlLXppam4tbWF0dXVyLWdlbm9lZy1vbS1uYWFyLWRlLWJldXJzLXRlLXRyZWtrZW4vMTAzMzAyMzkuaHRtbNIBAA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿