De Antwerpse start-up UZE zal voortaan haar mobiele snelladers inzetten om elektrische deelwagens op te laden op openbare parkeerplaatsen. De opladers zijn ingebouwd in karren en komen naar de plaats waar de auto geparkeerd staat. In eerste instantie zal het bedrijf enkel deelwagens van GreenMobility opladen in Antwerpen en Brussel. Als het systeem veralgemeend wordt, zouden steden minder laadpalen moeten plaatsen.
Wordt elke gewone parkeerplaats in Antwerpen en Brussel binnenkort een snelle oplaadplek voor elektrische wagens? Als het van de Antwerpse start-up UZE afhangt alvast wel. Het bedrijf biedt een mobiele snelle oplaaddienst aan. "Deelwagenbedrijven hoeven de auto zelf niet meer te verplaatsen naar publieke laadpalen en lang te wachten", vertelt Kris Verdonck, CEO van UZE. "Wij laden de wagen op in 40 minuten. Trage laadpalen doen er vijf à zes uur over."
Die cijfers spraken deelwagenbedrijf GreenMobility aan, vertelt managing director Steve Van Avermaet. "Hoe vaker onze voertuigen gebruikt worden, hoe hoger de nood om die wagens op te laden. Tot nu toe gebruikten we het publieke laadnetwerk, maar dat heeft z'n limieten. De laadpalen van UZE zijn mobiel. Eender waar onze wagens staan, kunnen ze opgeladen worden. Zo zijn ze ook weer sneller beschikbaar."
De feeën van het opladen
UZE wil volgens Verdonck vooral de stress wegnemen. "We hebben een low urban impact. Dat wil zeggen dat de stad geen extra laadpalen meer moet plaatsen. Tegen het einde van dit jaar hopen we ook de wagens van privé-eigenaars op te laden. Zij zullen ook niet langer op zoek moeten gaan naar een laadpaal. Bovendien hoeven ze zelf de wagen niet meer aan te sluiten op een laadpaal, of te verzetten om plaats te maken voor een andere wagen."
Zowel particulieren als bestuurders van deelwagens zullen dus volledig ontzorgd worden. "Je hoeft aan niets meer te denken. Bij de deelwagens van Greenmobility volgen we zelf het batterijniveau op. Je kan ons zien als de feeën van het opladen. Als de auto stil staat, komen we hem opladen", aldus Verdonck.
De mobiele laadpalen laden momenteel één elektrische wagen op van 20 naar 85 procent. Terwijl de laadpaal z'n werk doet, nemen de operatoren een elektrische step om naar andere laadpalen te rijden. Na elke laadbeurt moet de mobiele laadpaal zelf opgeladen worden op de centrale locatie van UZE. Zowel in Antwerpen als in Brussel rijden momenteel drie mobiele laadpalen rond. Tegen het einde van het jaar moeten dat er 16 in Antwerpen zijn en 6 in Brussel.
Antwerps schepen voor Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) ziet ze graag komen. "De stad wordt er schoner door. Bovendien zullen de deelwagens niet langer permanent aan de publieke laadpalen hangen. Er wordt ook gezorgd dat ze sneller opgeladen en weer beschikbaar zijn. Zo nemen we heel wat frustraties weg."
0 件のコメント:
コメントを投稿