Na Lidl en Aldi, kondigt ook supermarktketen Carrefour aan de prijs van een aantal basisproducten te verlagen. Dat doet het naar eigen zeggen voor een anti-inflatiecampagne. Is het inflatiespook na een bewogen jaar verjaagd of is er iets anders gaande? "Het gaat om een daling bij misschien honderd producten van de 30.000 die in een grote supermarkt staan", nuanceert professor Marketing en retailexpert Els Breugelmans.
Hoeraberichten bij Carrefour op maandagochtend. De Franse supermarktketen laat weten haar prijzen voor een honderdtal basisproducten de komende weken te laten zakken. Van spaghetti tot vloeibare bloem, kroketten of wc-papier, zowel witte producten als merken, ze zullen volgens Carrefour allemaal minder gaan kosten dankzij haar anti-inflatiecampagne. "We willen de koopkracht van de Belgische gezinnen versterken", klinkt het strijdvaardig in een persbericht.
Ook supermarktketens Lidl en Aldi lieten eerder al weten in beperkte mate producten af te prijzen. Daarmee lijkt er na meer dan een jaar doemberichten over hoog oplopende winkelrekeningen - vooral door grondstoftekorten door conflicten - toch weer wat perspectief te zijn. Of is er toch iets anders aan de hand?
Slag om de klant
"Promoties zie je in winkels wel vaker, maar zulke prijsdalingen van heel wat producten tegelijk zijn inderdaad uitzonderlijk", legt professor Marketing en Retail Els Breugelmans (KU Leuven) uit.
Toch gaat het niet om liefdadigheid of een algemene deflatie van de voedselprijzen, betoogt Breugelmans. "Het kadert meer in een grote slag om de klant die het voorbije jaar met forse inflatie werd geconfronteerd. De ketens zeggen dan wel dat het om "basisproducten" gaat, in werkelijkheid gaat het om een klein percentage van hun aanbod."
"De gemiddelde hypermarkt heeft 30.000 producten waarvan er zo'n honderd in prijs dalen", zegt Breugelmans. "De klant die naar de winkel wordt gelokt, zal wellicht ook die andere producten die niet minder kosten, kopen."
De ketens zeggen dan wel dat het om "basisproducten" gaat, in werkelijkheid gaat het om een klein percentage van hun aanbod
Op de index, de virtuele goederenmand die onder andere bepaalt of de lonen aangepast moeten worden, zullen de acties van Carrefour, Lidl of Aldi dan ook geen effect hebben. "Het gaat hier meer om een pr-gegeven", duidt Breugelmans.
Heronderhandelingen
Toch is het opmerkelijk dat de ketens blijkbaar marge hebben om bepaalde prijzen te doen zakken. "Sommige grondstoffen, zoals bijvoorbeeld bloem, zijn de voorbije periode gedaald in prijs omdat er weer meer aanbod is", zegt Breugelmans. "Daardoor hebben de supermarkten opnieuw met hun toeleveranciers kunnen onderhandelen. Dat doen ze regelmatig om de prijzen voor het komend jaar vast te leggen. Nu is daar dus een lichte prijsverlaging uitgekomen."
De keerzijde is volgens Breugelmans voor de kleinere buurtsupermarkten en kruideniers. "Zij hebben niet de slagkracht van een keten om met leveranciers goede marges te onderhandelen. Zij zullen ten opzichte van een Carrefour nu nog duurder lijken."
Ondanks alle goednieuwsberichten, verwacht Breugelmans dat de inflatie zich nog zal doorzetten, al daalde die de laatste maanden wel. "Naast de grondstof- en voedselprijzen, hebben supermarkten nog kosten zoals oplopende energierekeningen of loonkosten. Die hebben uiteindelijk ook een invloed op hoeveel je uiteindelijk aan de kassa betaalt."
0 件のコメント:
コメントを投稿