Linda Yaccarino wordt de nieuwe CEO van Twitter. Dat heeft de huidige CEO en eigenaar Elon Musk bevestigd op Twitter. Yaccarino is hoofd van de reclameafdeling van het Amerikaanse mediaconcern NBCUniversal en zal zich bij Twitter voornamelijk concentreren op de zakelijke kant. Musk blijft zelf voorzitter van het bestuur van Twitter en blijft verantwoordelijk voor het productontwerp en de technologie van het socialemediaplatform.
Elon Musk maakte gisteren al bekend dat hij een vervanger heeft gevonden voor zichzelf als CEO van Twitter (dat sinds april is opgegaan in het nieuw opgerichte bedrijf X). Sindsdien circuleert de naam van Linda Yaccarino. Musk heeft de geruchten nu ook bevestigd in een Tweet: Yaccarino start over zes weken als de nieuwe CEO.
Musk kwam een half jaar geleden aan het hoofd van Twitter na een overname voor 44 miljard dollar. Amper twee maanden later kondigde Musk aan dat hij op zoek zou gaan naar een vervanger.
"Zodra ik iemand heb gevonden die gek genoeg is om mij te vervangen, zet ik een stap terug", schreef Musk nadat hij op Twitter een peiling had gehouden over zijn toekomst als hoofd van het bedrijf. De meerderheid, 57,5 procent, stemde toen voor zijn vertrek.
Met Linda Yaccarino heeft hij nu een vervangster gevonden. Yaccarino ging in 2011 aan de slag bij de Amerikaanse mediagroep NBCUniversal, waar ze aan het hoofd kwam van de marketing- en reclameafdeling. Daarvoor werkte ze bijna 20 jaar bij Turner, een andere grote Amerikaanse mediagroep.
Een van de prioriteiten van Yaccarino zal zijn om weer adverteerders aan te trekken. Sinds Musk Twitter heeft overgenomen, is het bedrijf in woelig water terechtgekomen en hebben veel adverteerders zich teruggetrokken van Twitter.
Musk nam enkele controversiële beslissingen, zoals het ongedaan maken van de schorsing van voormalig Amerikaans president Donald Trump en rapper Kanye West op het platform. Maar hij voerde ook een betalingssysteem in om een "blauw vinkje" te kunnen kopen en ontsloeg zowat de helft van zijn personeel.
Het verlies aan advertentiekosten was een zware klap: zowat 90 procent van de inkomsten van het platform kwamen van reclame. In april zei Musk dat veel adverteerders intussen waren teruggekeerd naar Twitter. Hij zei ook dat de sociaalnetwerksite mogelijk vanaf dit kwartaal winst zou maken.
0 件のコメント:
コメントを投稿