De Europese Commissie heeft fouten gemaakt bij de beoordeling van staatssteun aan luchtvaartmaatschappijen Lufthansa en SAS. Dat stelt het Europees Gerecht. Een klap voor de Commissie, een zege voor Ryanair.
De Europese Commissie had nooit mogen goedkeuren dat de Duitse overheid in 2020 voor 6 miljard euro aan coronasteun gaf aan luchtvaartmaatschappij Lufthansa en haar dochterbedrijven. Evenmin hadden de Deense en Zweedse overheid luchtvaartmaatschappij SAS mogen steunen met bijna 1,1 miljard euro.
Dat volgt uit twee uitspraken die het Europees Gerecht, de op een na hoogste rechtbank van de EU, woensdag heeft gepubliceerd. Het Gerecht heeft de goedkeuring van het coronapakket nietig verklaard. Lufthansa heeft de steun inmiddels terugbetaald.
De uitspraken van het Gerecht zijn een overwinning voor de eisers, de Ierse budgetmaatschappij Ryanair en in het geval van Lufthansa de Duitse concurrent Condor. Ryanair voert al enkele jaren rechtszaken tegen de miljardensteun voor luchtvaartmaatschappijen.
Eerder bepaalden de Europese rechters dat de Commissie beter moest onderbouwen waarom Nederland miljarden zou mogen geven aan KLM en waarom holdingmaatschappij Air France-KLM twee keer steun kreeg, van Nederland én van Frankrijk.
Geraakt door corona
De Duitse groep – waartoe niet alleen Lufthansa behoort maar ook Brussels Airlines, Austrian Airlines, Swiss Air en Edelweiss Air – kreeg de 6 miljard euro steun in drie delen. De Duitse overheid kocht voor 300 miljoen euro aandelen en nam twee ‘stille deelnemingen’, van 4,7 miljard en 1 miljard euro. SAS kreeg steun van de Deense (583 miljoen euro) en de Zweedse staat (486 miljoen), voor een herkapitalisatie.
Voor die steun was de goedkeuring van de Europese Commissie nodig. Die moest beoordelen of de financiële hulp ten koste zou gaan van de vrije markt en de eerlijke concurrentie. Het Gerecht stelt nu dat de Commissie verschillende beoordelingsfouten heeft gemaakt.
Macht beteugelen
Zo meende de Commissie ten onrechte dat Lufthansa niet in staat was ‘noodgeld’ op de financiële markten te vinden. Bovendien heeft de Commissie niet geëist dat Duitsland en Lufthansa afspraken zouden maken om de steun zo snel mogelijk af te lossen. Dat laatste is ook het belangrijkste bezwaar bij de Deense en Zweedse steun aan SAS.
Ook miskende de Commissie dat Lufthansa een grote marktmacht heeft op Frankfurt en andere (Duitse) luchthavens. Is dat het geval en bedraagt de staatssteun meer dan 250 miljoen euro, dan zijn aanvullende maatregelen vereist om die macht te beteugelen. De Europese Commissie kan in beroep gaan tegen het vonnis van het Gerecht.
Read Again https://news.google.com/rss/articles/CBMiMWh0dHBzOi8vd3d3LnN0YW5kYWFyZC5iZS9jbnQvZG1mMjAyMzA1MTBfOTY2NzM1NTHSAQA?oc=5
0 件のコメント:
コメントを投稿