Tesla moet een Belgische klant zijn Model S P100D ter waarde van 158.600 euro terugbetalen, zo meldt Het laatste nieuws zaterdag.
Bron: BELGA
Vier jaar lang leverde de man strijd tegen de autofabrikant omdat zijn wagen het ene mankement na het andere vertoonde. Het hof van beroep in Antwerpen geeft hem nu gelijk en concludeert dat er ernstige tekortkomingen in rijcomfort en veiligheid zijn én dat het bedrijf het onderzoek gehinderd heeft.
De klant vertelt in de krant hoe het vanaf de eerste dag fout zat met zijn nieuwe wagen. Na het zoveelste mankement zou de garage akkoord zijn gegaan om zijn auto terug te nemen bij een volgend probleem. Maar dat gebeurde uiteindelijk niet, de man trok in 2019 naar de rechtbank.
Uit een onderzoek van experts blijkt dat er gebreken zijn aan de sensoren waardoor de automatische parkeerfunctie niet werkt. De laadklep vergrendelt slecht en de auto remt zonder aanwijsbare reden. Het display zou soms ook uitvallen en de laadpoort ging niet open.
Het hof van beroep tilt er volgens Het laatste nieuws vooral zwaar aan dat Tesla niet goed heeft meegewerkt met het onderzoek. Zo zou het gegevens over de auto niet hebben gedeeld met de aangestelde expert. De logbestanden die het bedrijf stuurde vanuit de VS, bevatten andere informatie wat erop zou wijzen dat het bedrijf fouten probeerde te verdoezelen, aldus de rechtbank.
De autobouwer wordt nu verplicht om de wagen terug te nemen tegen de aankoopprijs van 156.800 euro. Tesla gaat in cassatieberoep.
0 件のコメント:
コメントを投稿