Jef Colruyt heeft meer toelichting gegeven bij zijn vertrek als CEO van Colruyt Group. Hij blikt tevreden terug en verzekert dat Colruyt de laagste prijzen zal blijven garanderen. "Het is ons engagement naar de klant toe", zegt hij. Vanaf 1 juli neemt operationeel directeur Stefan Goethaert het roer over, de eerste CEO die geen lid is van de familie Colruyt.
Bijna dertig jaar lang stond Jef Colruyt aan het roer van Colruyt. Hij bouwde de supermarktketen uit tot een marktleider in ons land en blikt dan ook tevreden terug. "In 1994 hadden we een omzet van een miljard euro, vandaag is die bijna 11 miljard euro. Toen waren we met 5.000 medewerkers, vandaag met 33.000 medewerkers. Ik denk dat we goed gewerkt hebben."
De laatste jaren kreeg Colruyt het steeds moeilijker. Vandaag maakte CFO Stefaan Vandamme bekend dat de inflatie hen 165 miljoen euro heeft gekost. De inflatie, aangewakkerd door de Russische invasie van Oekraïne, vormde voor de retailer ook een nieuwe uitdaging, die kort op de coronacrisis volgde. "Dat heeft ons uitgedaagd op het vlak van kostenmanagement, waardoor we het laatste jaar heel wat initiatieven en beslissingen hebben moeten nemen", zegt CEO Jef Colruyt.
In april kondigde het bedrijf een herstructurering aan. Daarbij werden banen en filialen van winkelketens Dreambaby en Dreamland geschrapt. Ook de concurrentie met Albert Heijn is stevig.
Duurzaamheid als grootste uitdaging
Volgens de topman is de bocht nu ingezet en "kunnen we weer op het gaspedaal duwen". En dat is een ideaal moment om de fakkel door te geven. "Ik maakte de bedenking dat het mooi is om op een toppunt te stoppen, maar voor mijn opvolger is dit een voordeel. Die kan na de dip volop voor de bolletjestrui gaan", zegt Colruyt, met een verwijzing naar het klimmersklassement van de Ronde van Frankrijk.
De grootste uitdaging voor Colruyt is duurzaamheid, zegt Jef Colruyt. "De grote uitdaging is wat de natuur ons allemaal nog gaat aanreiken. Wat is de rekening van de laatste 100 jaar die de natuur ons gaat presenteren."
Daarnaast benadrukt hij de winkel de laagste prijzen zal blijven garanderen, zoals ze dat de afgelopen 50 jaar deed. "Sommige mensen denken dat we dat niet kunnen volhouden, maar het is ons engagement naar de klanten toe. Daar gaan we ons aan houden zolang we kunnen."
Aandeel gestegen
Vandamme gaf ook toelichting bij de resultaten. In de periode vanaf april 2022 tot en met maart 2023 zag Colruyt de operationele kosten stijgen met 235 miljoen euro. "Zonder overnames gaat het om een kostenstijging van 200 miljoen euro, waarvan we kunnen stellen dat gemakkelijk 80 tot 85 procent toe te schrijven is aan de inflatie", aldus Vandamme. Zo stegen de loonkosten met 115 miljoen euro en de kosten voor energie en transport met 50 miljoen euro.
Het aandeel van Colruyt is vandaag bij opening van de beurs fors hoger gegaan, 9 procent namelijk.
0 件のコメント:
コメントを投稿