De Europese Commissie was niet bevoegd om de uitstootnormen voor nieuwe personenwagens milder te maken voor tests in reële rijomstandigheden. Dat heeft het Gerecht van de Europese Unie beslist. Er kwam een extra onderzoek naar die beslissing nadat Brussel, Parijs en Madrid een klacht hadden ingediend. Nu moeten die eerder vooropgestelde normen binnen het jaar worden aangepast, dat maakt de weg vrij om ook gloednieuwe diesel- en benzinemotoren te verbieden.
Europa heeft al meer dan tien jaar uitstootnormen vastgelegd voor de goedkeuring van nieuwe types voertuigen. Sinds dieselgate, het schandaal rond de sjoemelsoftware bij Volkwagen dat testresultaten vervalste, moeten die normen ook gehaald worden in nieuwe, onder reële rijomstandigheden, uitgevoerde tests (de zogenaamde RDE-tests).
Om statistische onzekerheiden in rekening te brengen, heeft de Europese Commissie echter een correctiecoëfficiënt toegepast op die normen. Daardoor liggen de grenswaarden voor die RDE-tests tijdens een overgangsperiode zelfs ruim dubbel zo hoog als de oorspronkelijke grenswaarden.
Brussel, Parijs en Madrid - drie steden die elk maatregelen nemen om vervuilende auto’s buiten te houden - vochten die nieuwe normen aan bij het Gerecht van de Europese Unie in Luxemburg. Dat oordeelde nu donderdag dat de Commissie niet bevoegd was om deze grenswaarden voor de RDE-tests te wijzigen door correctiecoëfficiënten toe te passen. Het Gerecht zegt overigens dat die correctie te ruim is om te kunnen nagaan of de Euro 6-norm bij die tests wordt nageleefd.
De bestreden normen blijven voorlopig overeind, maar moeten binnen de twaalf maanden worden aangepast. Dat betekent concreet dat ook nieuwe wagens, die aan de oorspronkelijke normen voldeden, herbekeken moeten worden.
Er is ook nog hoger beroep mogelijk tegen het arrest.
Read Again https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181213_04032623
0 件のコメント:
コメントを投稿