2018年12月12日水曜日

Frans Colruyt stopt als commercieel topman bij Colruyt (Brussel) - De Standaard

Frans Colruyt, neef van ceo Jef Colruyt, treedt terug als commercieel topman bij de gelijknamige supermarktgroep. Dat heeft de retailer bekendgemaakt.

Frans Colruyt heeft een carrière van 29 jaar achter de rug bij de Colruyt-groep. Sinds midden 2012 was hij coo Retail, wat inhoudt dat hij verantwoordelijk was voor alle commerciële activiteiten van de groep.

Volgens ceo Jef Colruyt had Frans Colruyt in 2012 al gezegd toen hij operationale man werd dat hij dit voor 5 tot 6 jaar zou doen. ‘Het is 7 jaar geworden.’ Jef Colruyt zet zijn financiële man Marc Hofman, die nog ceo van Ter Beke is geweest, op de stoel van operationele topman en daarmee hoofd van de formule Colruyt Laagste Prijzen. Hofman is een leiderstype die niet snel van zijn stuk te brengen is. ‘Marc is de beste keuze die we kunnen maken. Hij is doortastend en doorgrondt de cijfers’, zegt Colruyt.

Volgens Colruyt moet Hofman de groep verder de digitale wereld in loodsen. ‘E-commerce is daar maar een stukje van. Maar in feite wordt alles digitaal.’

Jef Colruyt (60) gaat tot nader order door als ceo en voorzitter van Colruyt Group. ‘Intern weet men dat ik hier op mijn 70ste niet meer actief zal zijn.’

Momenteel werken er 12 leden van de familie Colruyt in diverse functies in de groep. Op termijn gaan ook enkele familieleden in de raad van bestuur komen. Colruyt wil nog niet zeggen hoeveel mogelijke opvolgers voor hem daar tussen zitten. ‘Maar ik heb er vertrouwen in.’

Marc Hofman wordt als financiële man opgevolgd door Stefaan Vandamme die sinds twee jaar bij Colruyt werkt en daarvoor financiële man was bij de lingeriegroep Van de Velde. 

Mooie resultaten

Colruyt maakte gisteren ook de resultaten bekend over de eerste jaarhelft die bij hen loopt tot eind september.  Die waren erg sterk met een brutobedrijfswinst die 10 procent steeg. De bruto-bedrijfsmarge kwam uit op  8,4 procent (7,9 procent). De omzet van de groep ging 3 procent hoger.

De Belgische supermarkten van Colruyt, inclusief Spar, verhoogden hun marktaandeel van 31,9% naar 32,4%. Ook de brutowinstmarge en bedrijfsmarge ging hoger. Opvallend was dat de winst per aandeel met 21,5 procent steeg tot 1,5 euro per aandeel. Dat is mee te danken aan de inkoop van eigen aandelen.

Let's block ads! (Why?)

Read Again http://www.standaard.be/cnt/dmf20181211_04026876

0 件のコメント:

コメントを投稿