Door het fiscale gunstregime voor salariswagens af te voeren, zal het wagengebruik met 3,6 procent dalen, berekende het Federaal Planbureau. Meer Belgen zouden het openbaar vervoer kiezen.
Het klimaat staat centraler dan ooit in de verkiezingscampagne. Niet alleen politieke partijen leggen hun voorstellen op tafel, ook het middenveld mengt zich. Het Federaal Planbureau heeft vandaag een ...
Het klimaat staat centraler dan ooit in de verkiezingscampagne. Niet alleen politieke partijen leggen hun voorstellen op tafel, ook het middenveld mengt zich. Het Federaal Planbureau heeft vandaag een nieuwe analyse gepubliceerd van vier voorstellen door de Klimaatcoalitie, een koepel van meer dan 70 middenveldorganisaties. De afschaffing van het fiscale gunstregime voor salariswagens is de meest in het oog springende eis.
Mocht ons land volgend jaar het systeem opdoeken, dan zou dat de Belgische schatkist in 2024 netto 1,93 miljard euro opleveren, berekende het Planbureau. ‘Enerzijds haalt de overheid dan meer belastingen op arbeid binnen, maar anderzijds ontvangt ze minder accijnzen en moet ze meer in het openbaar vervoer investeren’, zegt Alex Van Steenbergen van het Planbureau.
Werknemers die hun salariswagen verliezen, genieten in zijn berekening wel nog de fiscale vrijstelling voor het woon-werkverkeer. Die kan oplopen tot 380 euro per jaar, per werknemer. Maar netto zal de werknemer meestal inboeten.
‘Met de extra inkomsten zou je wel de lasten op arbeid kunnen verlagen’, zegt Van Steenbergen. Groen lanceerde vorige week een gelijkaardig voorstel. De partij rekent erop dat het door de afschaffing van salariswagens zo’n 3 miljard kan vrijmaken om te herverdelen met een loonlastenverlaging en een mobiliteitsbudget voor alle werknemers. Maar voor alle duidelijkheid: deze studie van het Planbureau is geen doorrekening van dat concreet voorstel.
Meer trein, minder wagen
Het extra geld voor openbaar vervoer is nodig, omdat er meer kilometers worden afgelegd per trein, tram of bus. Er zal ook meer gestapt en gefietst worden. Op de wegen komt er dan weer plaats vrij, want het aantal gereden kilometers door personenwagens daalt met 3,6 procent. Dat heeft niet alleen een positieve impact op de CO2-emissies (-2,7 procent voor de transportsector, die verantwoordelijk is voor bijna een kwart van de Belgische CO2-emissies), ook de luchtkwaliteit verbetert, omdat het verkeer minder schadelijke stikstofoxiden en fijn stof uitstoot.
Als de salariswagen van de wegen verdwijnt, levert dat ook tijdswinst voor de overgebleven wagengebruikers op. In de spits is de pendelaar dan gemiddeld 2,5 procent minder lang onderweg, al is de afname van het aantal gereden kilometers te klein om de files te doen verdwijnen. Toch vertaalt de gewonnen tijd zich in een opmerkelijke economische winst voor de reizigers en het goederentransport. Ook worden minder kosten afgewenteld. In het totaal rekent het Planbureau op 411 miljoen euro extra baten door de gunstige effecten op onder meer de economie en het milieu. Een onderschatting, want niet alle externe kosten werden in rekening gebracht.
Opvallend: de salariswagen afschaffen zou een grotere invloed hebben op het aantal gereden kilometers dan een koolstoftaks voor de transportsector – een maatregel die het Planbureau ook doorrekende. Zelfs in het scenario met de hoogste heffing (100 euro per ton CO2) neemt het aantal gereden kilometers voor personenwagens (-2,5 procent in 2030) minder af dan door de salariswagens af te schaffen. ‘De prijselasticiteit is op korte termijn beperkt. Je zou de CO2-belasting hoog moeten zetten om echt een effect te krijgen’, legt Dominique Gusbin, auteur van de studie, uit. ‘Vergeet ook niet dat de accijnzen op diesel en benzine nu al hoog zijn.’
0 件のコメント:
コメントを投稿