De fietswinkelketen Fiets! reed de ene band na de andere lek. Jaren van zware verliezen, veelvuldige managementwissels en een gerechtelijke reorganisatie. Slaagt Colruyt waar anderen crashten?
De resterende elf winkels van Fiets! mogen er dan wel hip uitzien, achter de mooie toonzaal schuilt een groot tranendal. De vraag die op ieders lippen ligt, is of Colruyt de volgende wordt die zich mispakt ...
De resterende elf winkels van Fiets! mogen er dan wel hip uitzien, achter de mooie toonzaal schuilt een groot tranendal. De vraag die op ieders lippen ligt, is of Colruyt de volgende wordt die zich mispakt aan de fietswinkelketen. Als zelfs twaalf kapitaalverhogingen tussen 2015 en medio 2018 Fiets! nog geen vaart doen krijgen, wat dan wel? Anderzijds: hoe kun je in een boomende markt van elektrische fietsen alleen maar geld verliezen?
Het was een late ondernemersdroom van voormalig advocaat en McKinsey-consultant Hendrik Winkelmans die ook nog voor Uplace aan de slag is geweest. Samen met zijn vrouw Catherine Van Dijk had hij in 2010 een fietswinkel overgenomen in Gent, omdat hij geloofde in de revival van de fiets. Vooral door de e-bike, die meer mensen opnieuw voor de tweewieler deed kiezen. Winkelmans lanceerde de merknaam Fiets! en maakte van de e-bike zijn speerpunt. Hij kocht verschillende fietszaken op, opende nieuwe winkels en sloeg in 2015 een grote slag in Nederland met de overname van Hans Struijk.
In de raad van bestuur trok hij mooie namen aan zoals retailspecialist Wouter Torfs. Ook André Duval is er nog bestuurder geweest maar dat zou niet met Winkelmans geweest zijn.. Financieel werd Fiets! ondersteund door het investeringsfonds Vermec van ondernemer Michel Verhaeren (ex-Viabuild).. Vermec had Alain Beyens, de voormalige topper van AB InBev, als voorzitter.
Moeizame integratie
Maar Fiets! vergaloppeerde zich. De integratie van het Nederlandse Hans Struijk verliep moeizaam. De overname was duidelijk te vroeg gekomen voor de flukse starter. De problemen leidden tot spanningen tussen Winkelmans en de financiële aandeelhouder Vermec. Begin 2017 legde Winkelmans zijn functie als ceo neer. Later dat jaar werd hij uitgekocht door Vermec, het fonds van Michel Verhaeren (ex-Viabuild).
De nieuwe meerderheidsaandeelhouder gooide het over een andere boeg. De uitdaging om 31 fietswinkels onder één enkele bedrijfscultuur te brengen, werd niet gerealiseerd. De Nederlandse keten ging failliet, ondanks pogingen om Hans Struijk opnieuw te verkopen.
Inzake beheerssystemen volgden ongelukkige keuzes. Een te complex IT-systeem leidde tot zware omzetverliezen waarop halsoverkop opnieuw geswitcht moest worden naar een eenvoudiger systeem. Het te centralistische logistieke model bleek overbodig. Waarom alles zelf doen als de leveranciers de individuele winkels beleveren?
Financieel, maar ook qua management werd het een drama. De ene wissel volgde de andere op. Verhaeren (Vermec) vroeg Alain Beyens de participatie te helpen opvolgen. Beyens had voor Fiets! Wim Heyvaert als nieuwe manager aangetrokken. Maar toen die na enkele maanden het voor bekeken hield, was Beyens zelf op het zadel gaan zitten.
Hij geloofde dat er toekomst lag in de B2B-markt, de bedrijfsfiets en wilde ondanks het Nederlandse fiasco van Fiets! een pan-Europese groep maken. Maar foute beslissingen haalden de omzet alleen maar verder onderuit waarop in mei ook Beyens het voor bekeken hield. Een maand later ging de Nederlandse tak failliet.
Belang van 75 procent
De laatst beschikbare balans van de topholding leert dat het bedrijf in het boekjaar dat op 31 augustus 2017 afsloot een verlies incasseerde van 6,17 miljoen euro ondanks twee kapitaalverhogingen die in de loop van het jaar werden doorgevoerd. Een gerechtelijke reorganisatie en een crisisplan met de banken kwamen eraan te pas.
De bedrijfsrevisor was bijzonder kritisch over de jaarrekening, onder meer omdat stukken van de bedrijfsvoering ontbraken. Toch hield hij het slechts op ‘geen oordeel’ te kunnen vellen over de boekhouding.
Ondertussen is Fiets! gekrompen tot elf winkels en verwerft Colruyt via een kapitaalverhoging een belang van 75 procent. Colruyt heeft een optie op de resterende aandelen. Voor Colruyt past de overname zowel in een verdere diversificatie in de Belgische retailsector als in de groene mobiliteitsstrategie die het bedrijf sinds jaar en dag bepleit. Colruyt heeft bijvoorbeeld al tien jaar een eigen bedrijfsfietsenplan.
Toch is het de vraag of een bedrijf dat in een boomende markt van elektrische fietsen alleen maar geld lijkt te verliezen, verkeerde overnames deed en verkeerde keuzes maakte inzake interne bedrijfsprocessen, de weg naar structurele rentabiliteit kan vinden. 2018 was alvast een moeilijk jaar, getuige de beslissing om de looptijd van het boekjaar uitzonderlijk te verlengen. Fiets! laat liever zijn fietsen dan zijn prestaties zien.
0 件のコメント:
コメントを投稿