2019年4月29日月曜日

Delhaize zet deel brutoloon om in gezonde voeding - De Standaard

Gebruik uw brutoloon parafiscaal niet enkel creatief om een fiets of telefoon aan te kopen, maar koop er ook gezonde voeding mee. Dat is de boodschap van Delhaize die samen met Unbox de ‘Healthy UCoins’ lanceert.

Grote bedrijven lanceren in toenemende mate plannen om werknemers aan te zetten een stukje van hun brutoloon in euro’s om te zetten in alternatieve bestedingen. Bijvoorbeeld investering in opleiding ...

Grote bedrijven lanceren in toenemende mate plannen om werknemers aan te zetten een stukje van hun brutoloon in euro’s om te zetten in alternatieve bestedingen. Bijvoorbeeld investering in opleiding, een elektrische fiets, extra vakantiedagen. Zo’n alternatieve besteding is vanuit parafiscaal standpunt interessant. Een euro die zo omgezet wordt, zou 20 procent minder afgeroomd worden door de overheid.

Bedrijven als BNP Paribas Fortis gebruiken voor deze opzet de oplossingen van Unbox dat zwaar belaste euro’s omzet in fiscaal vriendelijke Ucoins. Delhaize springt nu ook op die trein. Maar deze keer met de idee om een deel van uw brutoloon om te zetten in Healthy UCoins. Die leveren 20 procent meer koopkracht bij aankoop van producten die een Nutri-Score van A of B hebben gekregen.

Testfase

Maar dat is de lange termijn. Of die er komt is nog onzeker. In een eerste fase gaat het nog om een test waarbij enkel 11.000 werknemers van een aantal bedrijven die met UCoins werken, 20 procent korting kunnen krijgen bij Delhaize. Die korting wordt in de testfase van drie maanden betaald door Delhaize (en zijn leveranciers). Pas daarna zou het de overheid zijn die betaalt.

‘Als uit de testen blijkt dat die extra korting inderdaad mensen aanzet om meer gezonde producten te kopen, willen we het onderbrengen in het programma waarbij je brutoloon omzet in Heathy UCoins die je 20 procent meer koopkracht geven. We hopen dat dit parafiscaal zal toegelaten worden’, zegt Roel Dekelver, woordvoerder van Delhaize.

Daarmee bouwt Delhaize verder op het vorig jaar gelanceerde voedingslabel Nutri-Score. Die deel producten in van erg gezond (A) tot eerder ongezond (E). De producten A en B die in aanmerking komen, zijn vooral groenten en fruit.

Sociale zekerheid

‘Met dit pilootproject wil Delhaize mensen motiveren om evenwichtiger te leven door hun koopkracht te verhogen om op een meer evenwichtige manier te kopen. De ambitie is om dit systeem ook aan andere bedrijven en organisaties aan te kunnen bieden’, stelt Delhaize. Hoe dat er zal uitzien, is nog onduidelijk. Delhaize zal in elk geval de politiek moeten meekrijgen om toe te laten dat gezonde voeding op de lijst komt van alternatieve vergoedingen. Dergelijke euro’s die omgezet worden, betekenen minder inkomsten voor de sociale zekerheid. Maar Delhaize wijst erop dat gezonde voeding ook betekent dat er zal kunnen bespaard worden op de gezondheidszorg.

De test start met 1.000 medewerkers van Delhaize en 10.000 medewerkers van grote organisaties zoals USG People, SD Worx, Brussels Airlines, BNP Paribas Fortis, AG Insurance, Eneco, Canon, Telenet en De Persgroep.

Let's block ads! (Why?)

Read Again http://www.standaard.be/cnt/dmf20190429_04363847

0 件のコメント:

コメントを投稿