Een rechter in kort geding heeft vrijdagavond aan Skeyes opgelegd om de luchtverkeersleiding te garanderen tot en met maandagochtend 9 uur. Anders krijgt Skeyes een boete van 250.000 euro per uur onderbreking.
De uitspraak komt er nadat twee benadeelde bedrijven, actief op de luchthaven van Luik, naar de rechter in kort geding trokken. Het gaat om Liege Cargo Handling Services (LACHS) en Cargo Airlines (CAL). Zij kregen dus gelijk van de rechter.
De verplichting en de dwangsommen gelden tot maandagochtend. Liege Cargo Handling Services (LACHS) en Cargo Airlines (CAL) zijn van plan om daarna een nieuw kort geding in te dienen bij de ondernemingsrechtbank van Luik.
De rechtbank oordeelde vrijdag dat de onderbrekingen bij de luchtverkeersleider van die aard zijn dat ze 'ernstige en onherstelbare schade kunnen berokkenen' aan de klagende bedrijven. Skeyes 'lijkt geen enkele maatregel te hebben genomen om de uitvoering van zijn wettelijke opdracht te garanderen', gaat het verder. Het bedrijf kan bijvoorbeeld een beroep doen op derden, luidt het.
Skeyes reageert niet op de uitspraak.
Skeyes, het vroegere Belgocontrol, sloot de voorbije weken tientallen keren het Belgische luchtruim. Bij het bedrijf is een zwaar sociaal conflict aan de gang. Vaak wordt er niet officieel gestaakt, maar worden er geen vervangers gevonden voor luchtverkeersleiders die zich ziek melden.
Door de sluiting van het luchtruim, meestal ‘s nachts, worden vooral cargobedrijven getroffen die actief zijn op de Luikse luchthaven.
De twee luchtvaartbedrijven kregen vrijdag opnieuw bericht over hinder in de nacht van vrijdag op zaterdag, en ook in het weekend. Het transport van vijftig competitiepaarden naar een internationale wedstrijd in Shanghai kwam in het gevaar. Daarom trokken ze naar de rechter.
Eerder deze maand hebben luchtverkeersleiders uit Duitsland al twee keer moeten helpen in Luik.
Read Again http://www.standaard.be/cnt/dmf20190426_04353772
0 件のコメント:
コメントを投稿