In de luchthaven van Luik zullen de Duitse luchtverkeersleiders vannacht tussen 1.30 uur en 4.30 uur bijspringen, om het tekort aan luchtverkeersleiders op te vangen. Het sociaal conflict bij luchtverkeersleider Skeyes sleept al weken aan.
Vannacht wordt het Belgische luchtruim uitgebreid tot aan de Belgisch-Duitse grens. Zo ontstaat een corridor met Duitsland. Daardoor kunnen Duitse luchtverkeersleiders, vanuit Langen, vliegtuigen begeleiden naar de Luikse luchthaven. Ze zullen in de nacht van donderdag op vrijdag zes vluchten per uur bedienen. 'Het is de eerste keer ooit dat die procedure wordt opgestart', zegt woordvoerder Dominique Dehaene van luchtverkeersleider Skeyes.
De beslissing komt er na een crisisvergadering op de luchthaven van Luik waar ook Skeyes aanwezig was. De procedure werd opgestart als troefkaart om tot een echt sociaal akkoord te komen. Indien nodig, kan de Luikse luchthaven de komende dagen opnieuw een beroep doen op Duitse luchtverkeersleiders.
Er is een gelijkaardige procedure voor Charleroi, waarbij de Franse luchtverkeersleiders kunnen inspringen. Ook de gesprekken met de Britten zijn rond: de Britse luchtverkeersleiders mogen, indien nodig, bijspringen in Oostende. Voor de Antwerpse luchthaven zitten de gesprekken met Nederland in een finale fase. De luchthavens worden gekozen omwille van fysieke nabijheid.
Sociaal conflict
Er heerst al lang een sociaal conflict bij Skeyes. Het personeel is ontevreden over de hoge werkdruk en de arbeidsorganisatie. Alle Belgische luchthavens ondervinden – vooral ’s nachts – hinder. Het grootste slachtoffer is de luchthaven van Luik. Sinds 1 maart hadden de acties een impact op 400 cargovluchten. Dat zorgt volgens de luchthaven voor ‘een aanzienlijk verlies’. ‘Meer dan 10.000 banen zijn in gevaar door het conflict, dat de hele logistieke keten destabiliseert’, klinkt het. ‘Het is een economische ramp.’
Read Again http://www.standaard.be/cnt/dmf20190418_04339522
0 件のコメント:
コメントを投稿