NieuwsElektrisch rijden
Volkswagen steekt een miljard euro in een onderzoekscentrum voor elektrische auto’s in China. Met die investering hoopt het Duitse automerk terrein terug te winnen in China, de grootste automarkt ter wereld, en daardoor nieuwe e-auto’s sneller te kunnen ontwikkelen.
Het Duitse merk krijgt sinds kort veel concurrentie van Chinese automerken, die in veel hoger tempo met nieuwe en goedkopere e-auto’s komen. Ook Toyota, samen met Volkswagen de grootste autofabrikant ter wereld, verliest marktaandeel in China. De traditionele autofabrikanten zijn gewend om om de paar jaar een model te vernieuwen. Ze hebben moeite het tempo van Chinese autobouwers bij te houden.
Zo presenteerde BYD, dat zeer succesvol is op de Chinese markt, tijdens de autoshow van Shanghai een elektrisch model van iets meer dan 10.000 euro. Deze Seagull (Zeemeeuw) kan volgens de fabrikant 300 tot 400 kilometer rijden op een batterijlading, afhankelijk van de grootte van de accu.
Volkswagen en Toyota kunnen hier niet aan tippen: hun goedkoopste modellen kosten zomaar het drievoudige van de Seagull. Ook Tesla weet ondanks recente prijsverlagingen niet in de buurt te komen van de Chinese budgetauto’s. De Amerikaanse fabrikant van e-auto's is dit jaar niet present op de autobeurs.
Lees ook
Achtergrond. ‘Toyota heeft zich misrekend’: hoe ’s werelds grootste autobouwer de overgang naar elektrische auto’s compleet gemist heeft
Overzicht. Dit zijn de vijf meest veelbelovende nieuwe elektrische auto’s
Volgens topman Ralf Brandstaetter van VW wil zijn concern met het nieuwe onderzoekscentrum de ontwikkelingssnelheid opvoeren. Volkswagen verwacht nieuwe modellen in de toekomst 30 procent sneller op de markt te kunnen brengen.
Hoewel het om een forse investering gaat, steekt het miljard dat VW dinsdag aankondigde bleekjes af bij de 120 miljard euro die het autoconcern in maart aankondigde om zijn elektrificatie- en digitaliseringstrategie te versnellen.
0 件のコメント:
コメントを投稿