2023年6月8日木曜日

Half jaar na miljoenenwinst in Olmen is rust weergekeerd: “Dat geld heeft niet enkel de winnaars gelukkig gemaakt” - VRT.be

De rust in Olmen, bij Balen, is weergekeerd. Een half jaar geleden wonnen 165 inwoners samen bijna 143 miljoen euro met Euromillions. Het dorp stond op zijn kop en het nieuws haalde de internationale pers. De krantenwinkel waar het winnende lot verkocht werd, is nog altijd populair. “Mensen komen van Luik of Brussel en hopen te winnen”, vertelde winkeluitbater Wim Van Broekhoven aan Margaux van de Regio op Radio2.

Margaux Bogaert is Margaux van de regio. Ze gaat elke ochtend op pad voor Goeiemorgen Morgen! op Radio2, op zoek naar verhalen uit jouw streek. Heb jij groot of klein nieuws voor Margaux? Laat het ons weten!

Op 6 december 2022 waren alle schijnwerpers gericht op Olmen in de provincie Antwerpen. 165 winnaars wonnen dankzij Euromillions samen bijna 143 miljoen euro. Elke winnaar kreeg dus zo'n kleine 900.000 euro op de bankrekening gestort. Het was de derde grootste pot ooit die uitgereikt werd en het was de eerste keer dat zo’n grote groep mensen samen won. 

"Het dorp stond echt op stelten toen het nieuws bekend raakte", vertelt de uitbater van krantenwinkel De Pershoek Wim Van Broekhoven in "Goeiemorgen Morgen!" op Radio2. "Intussen is de rust weergekeerd. Wij Kempenaars zijn bescheiden mensen. De winnaars hebben hun normale leven terug opgenomen, alsof er niets gebeurd is." 

Het hele bedrag van 143 miljoen euro werd op mijn rekening gestort, zodat ik het kon verdelen over de winnaars

Wim Van Broekhoven, uitbater van krantenwinkel De Pershoek

Geen villa's of dure auto's

Om dat normale leven weer op te nemen, werden de winnaars begeleid door iemand van de nationale loterij. Ook een lokale bankier sprong in de bres. "Hij hielp mij om het geld te verdelen, want de hele miljoenenpot kwam op mijn rekening terecht", vertelt Van Broekhoven aan Margaux van de Regio. "Ik heb de bedragen meteen overgemaakt aan de winnaars zodat ze rustig konden nadenken over wat ze met dat geld wilden doen."

Margaux wil weten of er nu meer dure auto's rondrijden in Olmen. En of mensen massaal hun huis verbouwen. "Dat is niet het geval", vertelt Wim. "Ik mag en wil niet zeggen wat er met het geld gebeurd is. Ik ken alle winnaars, maar ik heb beroepsgeheim en daar houd ik mee aan. Ik wil je wel vertellen dat er meer mensen baat hebben bij het geld dan de 165 winnaars alleen. De winnaars hebben gedeeld met vrienden, familie en verschillende organisaties."

Van Luik naar Olmen om lot te kopen

Ook al is het in het dorp opnieuw rustig, in de krantenwinkel van Wim blijft het bijzonder druk als er een groepspot is. "Als er honderd miljoen euro of meer in de pot zit, organiseren we in onze winkel een groepspot. Vroeger speelden er zo'n honderd mensen mee. Nu is dat een tienvoud en komen we makkelijk aan duizend deelnemers. Er komen mensen uit Luik en Brussel omdat ze denken dat er hier makkelijker te winnen valt."

Veel deelnemers hebben volgens Wim ook een eigen ritueel om winst af te dwingen. "Ik zie mensen soms op een bepaalde manier over een biljet wrijven in de hoop dat het geluk brengt. Sommigen brengen zelfs een geluksbrenger mee. Geen idee of het werkt, maar het kan natuurlijk ook geen kwaad." Wim vindt de ervaring ook voor herhaling vatbaar. "Ik zou heel graag nog eens het winnend lot verkopen. Het is fantastisch om mee te maken. Ik word daar gelukkig van." 

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/rss/articles/CBMiSmh0dHBzOi8vd3d3LnZydC5iZS92cnRud3MvbmwvMjAyMy8wNi8wNy82LW1hYW5kZW4tbmEtbWlsam9lbmVud2luc3Qtb2xtZW4v0gEA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿