2023年6月6日火曜日

Het is druk bij autodealers: bedrijven haasten zich om nog vóór 1 juli fiscaal gunstige plug-inhybrides te bestellen - VRT.be

Vanaf 1 juli verandert het fiscaal gunstregime voor bedrijfsauto's die niet volledig elektrisch zijn. Bedrijven plaatsen daarom nu nog snel bestellingen van benzine-, diesel- en hybride wagens, om toch nog in het huidige regime te vallen.

Bedrijfswagens die na 1 juli besteld worden en niet volledig elektrisch zijn, worden een pak minder fiscaal voordelig. Dat geldt voor wagens die op benzine of diesel rijden, en ook voor plug-in hybrides. Door die fiscale voordelen af te nemen, hoopt de overheid dat elektrische bedrijfswagens de norm worden, om zo ons wagenpark te vergroenen.

Gabriel Goffoy van automobielfederatie Febiac licht de nieuwe regels toe in "De wereld vandaag" op Radio 1: "Stel dat je vanaf 1 juli een bedrijfswagen koopt die vandaag nog 100 procent aftrekbaar is, dan gaat die wagen vanaf 2025 maximaal 75 procent aftrekbaar zijn. Vanaf 2026 is dat nog maar 50 procent, vanaf 2027 wordt dat 25 procent en in 2028 nog 0 procent."

"Ook de sociale bijdrage op die wagens stijgt drastisch de komende jaren", gaat Goffoy verder. "Alleen volledig elektrische bedrijfswagens zullen nog fiscaal aantrekkelijk blijven en 100 procent aftrekbaar zijn."

Beluister hieronder het gesprek in "De wereld vandaag":

Op de valreep

Nu die datum van 1 juli nadert, merken autoverdelers dat bedrijven zich haasten om nog van dat gunstige fiscale regime gebruik te maken. "De offerte-aanvragen voor vooral hybride bedrijfswagens stromen de laatste twee weken binnen", reageert Koen Claesen, de CEO van autodealer Van Mossel België. "Dat is ook logisch, want op dit moment zijn plug-inhybrides nog 100 procent aftrekbaar."

"Bedrijven kijken zelfs een aantal maanden vooruit naar welke werknemers binnenkort van auto moeten wisselen", vervolgt Claesen. "Soms zetten ze lopende leasingcontracten stop om nog in het huidige fiscale regime te vallen. Ook als ze daar een boete voor moeten betalen, want die boete blijkt vaak goedkoper dan wanneer ze in het nieuwe systeem vallen."

Ook bij BMW zien ze dat vooral de plug-inhybrides bij bedrijven in trek zijn, zegt woordvoerder Jeroen Lissens: "We zien een snelle en doorgedreven elektrificatie in de bestellingen. Ruim 60 procent van alle bestellingen die binnenkomen zijn gedeeltelijk of volledig elektrisch."

Wat met particulieren?

De nieuwe fiscale regels zullen de vergroening van bedrijfswagens de komende jaren versnellen. Maar bij particulieren is de elektrische wagen minder populair: vooral de dure aankoopprijs blijft een hindernis. "Dat zeggen we al een jaar", zegt Gabriel Goffoy van Febiac. "En je moet weten dat van de totale vloot van 5,8 miljoen wagens er 4 miljoen toebehoren aan particulieren. Als de overheid écht werk wil maken van een groener wagenpark, moet ze elektrische auto's ook voor particulieren aantrekkelijker maken."

Op dit moment kunnen particulieren onder andere subsidies aanvragen om een laadpaal te installeren. "Maar als we de particuliere koper echt willen overtuigen, moet de overheid vooral de aankoopprijs helpen drukken", vindt Goffoy. "Onze buurlanden zijn daar sneller in. In Luxemburg komt de overheid voor 8.000 euro tussen, en in Frankrijk heb je recht op grote premies. Daar zie je dus ook al meer elektrische wagens bij particulieren."

"We zijn dan ook blij om te zien dat in het Vlaams Klimaatplan de intentie staat om premies te voorzien voor particulieren die elektrische wagens willen kopen. Maar het moet er snel van komen, anders krijg je die particuliere koper niet mee", besluit Goffoy.

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/rss/articles/CBMiaGh0dHBzOi8vd3d3LnZydC5iZS92cnRud3MvbmwvMjAyMy8wNi8wNS9oeWJyaWRlLWJlZHJpamZzd2FnZW5zLXZhbmFmLTEtanVsaS1uaWV0LW1lZXItZmlzY2FhbC12b29yZGVsaWcv0gEA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿