2023年7月15日土曜日

"Dit kan voor ons niet": plan voor verbod op nachtvluchten stuit meteen op verzet bij Open VLD en werkgevers - VRT.be

Er komen negatieve reacties op de plannen van minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) om nachtvluchten op Brussels Airport te verbieden. Bij de Vlaamse liberalen horen we dat dit niet kan en dat het gaat om een standpunt van de minister. De Vlaamse werkgeversorganisatie Voka noemt het plan zelfs waanzinnig. Ook Brussels Airport en koerierbedrijf DHL reageren afwijzend. De bewonersgroepen en Bond Beter Leefmilieu zijn wel tevreden.

De plannen voor een verbod op nachtvluchten hebben vooral gevolgen voor de vrachtvluchten en de chartervluchten op Brussels Airport. En dat dat leidt tot ongerustheid. Bij Open VLD horen we dat het gaat om een individueel standpunt van de minister, geen regeringsstandpunt.

Dit kan voor ons niet

"Dit kan voor ons niet", horen we letterlijk. "De luchthaven is de tweede belangrijkste economische cluster van ons land, na de haven van Antwerpen, en stelt 60.000 mensen tewerk." Volgens de Vlaamse liberalen worden 14.000 directe en indirecte jobs bedreigd, waarvan 1.600 bij pakjesbedrijf DHL."

"Bijna 95 procent van ons Belgische bbp bestaat uit export. Export was vorig jaar in Vlaanderen goed voor 380 miljard euro. De luchthaven van Zaventem speelt daarin een cruciale rol", zegt Kamerlid Tim Vandeput (Open VLD). "Wie nachtvluchten zonder meer wil verbieden, speelt met onze welvaart. Per twee vliegtuigen die hier niet landen raken we één voltijdse job kwijt. Dag na dag. Dat is compleet onverantwoord".

"Dit is een rechtstreekse aanval op de economische groei en werkgelegenheid die onze luchthavengemeenschap dag in dag uit biedt", reageren Kamerleden Bert Wollants en Theo Francken van oppositiepartij N-VA.

Het is een waanzinnig idee dat recht in de prullenmand gekeild moet worden

Hans Maertens (Voka)

"Van het afschaffen van de nachtvluchten kan geen sprake zijn", reageert Hans Maertens van werkgeversorganisatie Voka. "Het is een waanzinnig idee dat recht in de prullenmand gekeild moet worden. ​ We verwachten dan ook dat de federale coalitiepartners hun afwijzing voor dit idee luid en duidelijk laten klinken.

De luchthaven, luchtvaartsector en omwonenden zijn niet gebaat bij het lanceren van dergelijk extreme en ongedragen voorstellen

Persmededeling Brussels Airport

Brussels Airport betreurt dat Gilkinet een zeer verregaand voorstel lanceert. "Dit gebeurt zonder enig overleg of afstemming met de luchthaven en de luchtvaartsector", aldus Brussels Airport. "Ook de Europese procedure om exploitatiebeperkingen op te leggen, wordt helemaal niet gerespecteerd."

"De luchthaven, luchtvaartsector en omwonenden zijn niet gebaat bij het lanceren van dergelijk extreme en ongedragen voorstellen. Ze creëren enkel onzekerheid, ongerustheid en polarisatie. Ze bemoeilijken duurzame en evenwichtige oplossingen in het belang van alle betrokken partijen."

Dit kan voor onrust en polarisatie zorgen, maar niet voor oplossingen

Lorenzo Van de Pol (DHL)

"We betreuren zeer sterk de aanpak met ballonnetjes en losse voorstellen, die haaks staan op het Europese beleidskader", reageert Lorenzo Van de Pol van koerierbedrijf DHL. Voor het pakjesbedrijf zijn nachtvluchten niet onbelangrijk.

"De Belgische luchtvaartsector, onze medewerkers en de omwonenden zijn al meer dan twintig jaar met regelmaat speelbal van uiteenlopende politieke voorstellen, terwijl iedereen alleen gebaat is bij een eerlijke dialoog en duidelijkheid", aldus Van de Pol. "Een fors en losstaand voorstel brengt die duidelijkheid niet en remt duurzame investeringen. Het kan voor onrust en polarisatie zorgen, maar niet voor oplossingen."

Bewonersgroepen en Bond Beter Leefmilieu wél tevreden

Een ander geluid is te horen bij de bewonersgroepen en Bond Beter Leefmilieu, die in een mededeling spreken van "een mijlpaal voor de gezondheid van de omwonenden" en "een mooie eerste stap naar een duurzaam en toekomstgericht beheer van onze nationale luchthaven".  

Eerder dit jaar bleek uit een studie van ENV-ISA, in opdracht van Bond Beter Leefmilieu, dat de gezondheidsschade door de nachtvluchten van en naar Brussels Airport enorm is. Meer dan 100.000 omwonenden lijden aan ernstige slaapverstoring door het nachtelijk vlieglawaai. "Het verbod op nachtvluchten is dus een logische en absoluut noodzakelijke keuze om de gezondheid van de omwonenden te beschermen", stelt cardioloog Marc Goethals in de mededeling. De bond wijst er nog op dat andere Europese luchthavens waar de nachtvluchten substantieel beperkt zijn, nog altijd operationeel en economisch rendabel zijn. 

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/rss/articles/CBMiZ2h0dHBzOi8vd3d3LnZydC5iZS92cnRud3MvbmwvMjAyMy8wNy8xNC9lZXJzdGUtcmVhY3RpZXMtb3AtdmVyYm9kLW9wLW5hY2h0dmx1Y2h0ZW4tbmVnYXRpZWYta2FuLXZvb3Itby_SAQA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿