2023年7月15日土曜日

Minister van Mobiliteit Gilkinet wil nachtvluchten op Brussels Airport verbieden om geluidsoverlast aan te pakken - VRT.be

Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) heeft een reeks voorstellen klaar die de lawaaihinder op en rond Brussels Airport moeten verminderen. Gemiddeld moet het lawaai met 20 procent naar beneden, maar het meest opvallende voorstel is dat de lawaaihinder tussen 23 uur 's avonds en 6 uur 's ochtends naar 0 procent moet. Gilkinet wil naar eigen zeggen de geluidsoverlast voor alle bewoners verminderen en een duurzame economische toekomst op de luchthaven te garanderen.

"Dit dossier over de luchthaven van Brussel-Nationaal zit al veel te lang muurvast omdat er geen consensusoplossing kon worden gevonden tussen de verschillende betrokken partijen", zegt minister Gilkinet. Al sinds 2009 is er niets meer veranderd aan de geluidsnormen rond de luchthaven, en dat leidt tot klachten. De voorbije jaren heeft de federale overheid al 25 miljoen euro aan dwangsommen betaald voor geluidshinder door vliegtuigen.

Dat doe ik in het algemeen belang van álle buurtbewoners

Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo)

Na een impactstudie en uitgebreid overleg met alle betrokken partijen heeft Gilkinet nu een ministerieel besluit klaar. Dat moet volgens hem meer rust garanderen op de gevoeligste momenten van de dag en van de week.  

Gemiddeld moet de lawaaihinder van de luchthaven met 20 procent dalen. Uitgesplitst betekent dat 20 procent minder 's ochtends (tussen 6 en 7 uur), 7 procent minder overdag (tussen 7 en 21 uur), 30 procent minder 's avonds (tussen 21 en 23 uur) en 100 procent minder 's nachts (tussen 23 uur en 6 uur). 

's Ochtends, 's avonds en tijdens het weekend zouden oudere en lawaaierige toestellen niet langer welkom zijn op Brussels Airport. Het gaat dan bijvoorbeeld om de oudste versies van de Airbus A330, de Airbus A320, de Boeing 737, de Boeing 767 en de Boeing 747.

"Dat doe ik in het algemeen belang van álle buurtbewoners", zegt Gilkinet, "eender of ze Vlaming, Brusselaar of Waal zijn, en met respect voor de economische belangen van de luchthaven en de 65.000 mensen die er werken."

De problematiek van de vluchten boven is Brussel een bijzonder complexe erfenis uit het verleden

Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo)

De voorstellen van Gilkinet zullen vooral gevolgen hebben voor de vrachtvluchten, die vaak met oudere en lawaaierige toestellen worden uitgevoerd. Ook voor chartermaatschappijen zullen zich wellicht moeten aanpassen, want zij laten vaak vliegtuigen 's morgens vroeg opstijgen voor een eerste vlucht van de dag of 's avonds laat aankomen.

Gilkinet wil naar eigen zeggen vermijden dat "Brussel de geluidsvuilbak van Europa wordt". Hij wijst erop dat ook grote luchthavens als Frankfurt en Amsterdam Schiphol nachtvluchten hebben verboden. 

"Voor mobiliteit is de problematiek van de vluchten boven Brussel een bijzonder complexe erfenis uit het verleden", zegt de minister. We kunnen ons niet langer gewoon tevreden stellen met de jarenlange status quo. Er is geen mirakeloplossing, want de ligging van de luchthaven brengt met zich mee dat er vluchten zijn boven dichtbevolkte gebieden. Maar er is wel tastbare vooruitgang mogelijk."

Het is bedoeling dat de maatregelen ingaan in oktober 2024, als het winterseizoen in de luchtvaart van start gaat. Maar eerst moet Gilkinet zijn voorstellen nog naar de regering brengen en onder meer het fiat van de Raad van State en de Europese Commissie krijgen. 

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/rss/articles/CBMiaWh0dHBzOi8vd3d3LnZydC5iZS92cnRud3MvbmwvMjAyMy8wNy8xNC9naWxraW5ldC13aWwtbmFjaHR2bHVjaHRlbi1vcC1icnVzc2Vscy1haXJwb3J0LXZlcmJpZWRlbi1vbS1nZWx1L9IBAA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿