De tapijtgroep Balta verwacht voorlopig geen beterschap. Een doorlichting moet in 2021 het tij keren, maar Balta durft er geen cijfers opplakken.
’Eerst resultaten laten zien en dan erover praten’, zo zei Cyrille Ragoucy, voorzitter van Balta en interim-ceo. De tapijtgroep beloofde veel bij zijn beursgang in 2017 maar maakte die beloftes niet waar. Dat leidde eind augustus vorig jaar tot het ontslag van ceo Tom Debusschere waarop Ragoucy tijdelijk insprong. Maar dat tijdelijk duurt nu al een half jaar zonder dat er vooruitgang is gemaakt. ‘We hebben gesprekken gehad, maar het was niet het juiste profiel. De zoektocht gaat verder’, zei Ragoucy.
Het is niet de enige zoektocht. Ook Lone Star, de meerderheidsaandeelhouder van Balta, zoekt een oplossing voor zijn aandelen Balta maar ook hier blijft het voorlopig stil. Mogelijk is het wachten op resultaten van het plan ‘Next’. Een oefening die Balta minder complex en performanter moet maken en vooral in 2021 tot een ‘significante’ resultaatverbetering moet leiden. Alleen wilde Ragoucy daar nog geen cijfers op plakken. ‘We willen eerst resultaten laten zien.’
Dit jaar blijft dus nog maar eens een zogenaamd ‘overgangsjaar’. Vooral de Britse markt waar Balta kamerbreed tapijt afzet, blijft het zorgenkindje. Balta heeft zelfs overwogen om zich uit die markt terug te trekken, wat de facto zou inhouden dat het de productie van kamerbreed tapijt zou stopzetten. Maar dat zal niet gebeuren. ‘We denken dat de problemen in de Britse markt conjunctureel zijn en niet structureel’, zei ook Tom Gysens, de financieel directeur van Balta.
In de Britse markt is de vastgoed- en doe-het-zelfmarkt vrijwel stilgevallen door de onzekerheid over de Brexit. Door de dalende vraag naar tapijt, woedt er een scherpe prijzenslag. Dat is de hoofdoorzaak waarom Balta in kamerbreed tapijt nauwelijks marge haalt. Balta zei niets over wat een harde Brexit kan betekenen voor de groep. Bijna 20 procent van de groepsomzet komt uit Groot-Brittannië.
Balta voerde eind 2017, begin 2018 een reorganisatie door en sloot zijn productie van kamerbreed tapijt in Oudenaarde en verdeelde de volumes over twee andere vestigingen. De voordelen die dat moest opleveren, zijn volledig verloren gegaan aan het volumeverlies door de slechte Britse markt.
De karpetten én tapijttegels (kantorenmarkt) zijn het lichtpuntje. In het vierde kwartaal gingen zowel omzet als brutowinst er hoger. Waar kamerbreed maar een brutomarge oplevert van 5% is dat voor de karpetten 17,6% in dat kwartaal.
Op jaarbasis zorgde dat voor de groep in een aangepaste bruto-bedrijfswinst die 14,3 procent zakte tot 72,4 miljoen waardoor de schuldgraad steeg van 2,9 naar 3,6 keer die brutobedrijfswinst. Voor dit jaar verwacht de groep een gelijkaardig resultaat. Kosteninflatie drijft de kosten hoger maar Balta heeft ook prijsverhogingen doorgevoerd. Onderaan de streep verdiende Balta een nettowinst van 7,3 miljoen. Aandeelhouders krijgen geen dividend
Read Again http://www.standaard.be/cnt/dmf20190305_04231609
0 件のコメント:
コメントを投稿